Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (45)
  • Omtale (4)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (28)
  • Barnetrinn (13)
  • Barnehage (12)
  • Digitalisering (9)
  • Forskning og metode (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Skriving (5)
  • Lese- og skrivevansker (4)
  • Tester og kartlegging (4)
  • Klasseledelse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lekser (2)
  • Matematikk (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Språkvansker (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (47)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (4)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (51)
Artikkel

Egen PC til hver elev kan gi nye muligheter i undervisningen

Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til skoleforskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor hver elev har egen PC.

Publisert: 26.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster

Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

- Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir

– Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Gode tips til leseleksa

Leseleksa er fast på de fleste ukeplaner på mellomtrinnet. Men hvordan bør man egentlig jobbe med tekstene elevene har i lekse? Start gjerne med å gi elevene en tekst som de uansett skal jobbe med – og lær fra engelskundervisningen, er førsteamanuensis Anne Hålands råd.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Tiåringer i store kommuner har best leseferdigheter

Elever i store kommuner er bedre lesere enn elever i små kommuner, også når det er tatt høyde for foreldrenes utdanning og elevenes sosiale bakgrunn. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016.

Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Norske elever har betydelig framgang i lesing

Norske 4.- og 5.-klassinger har blitt stadig bedre lesere, og ligger nå svært godt an internasjonalt. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. – Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Håndskrift i den digitale tida

Hvordan utvikler håndskrifta seg hos barn som først lærer å skrive på tastatur? Det skal prosjektet DigiHand undersøke.

Publisert: 27.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Digitale steg mot fremtidens skole

Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til forskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor PC-en er en del av skolehverdagen.

Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker

Elever med lesevansker som får hjelp i første klasse, har langt mer igjen for tiltakene, også på sikt, enn elever som får hjelp i tredje klasse. Det viser en kanadisk studie av rundt 200 elever med svært svake leseferdigheter.

Publisert: 28.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Det viktige blikket for hvert barn

Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. De gir en påminnelse om hvor viktig det er å følge med slik at hvert barn kan få en god utvikling.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Er vi på rett vei med voksenopplæringen?

Flere voksne enn før har bekymringsfullt svake ferdigheter i lesing og hverdagsmatematikk, selv om grunnleggende ferdigheter har vært et satsingsområde på skolen og i voksenopplæringen. Opplæringstilbudene for voksne bør må bli bedre tilpasset enkeltpersonene, mener forsker ved Lesesenteret.

Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Den viktige sammenhengen mellom språk og lek

Det er en sammenheng mellom språk og sosial fungering hos norske barn helt nede i to-tre-årsalderen, viser Elisabeth Brekke Stangelands Ph.d.-arbeid. Dette er viktig kunnskap for alle som jobber i barnehagen, slik at vi kan fange opp de barna som strever, mener hun.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole

Forskere ved Lesesenteret er i ferd med å få verdifull kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen i norsk skole.

Publisert: 15.05.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mestring av hverdagsmatematikk – hvorfor er de eldste best?

Nordmenn mellom 16 og 29 år synes å ha svakere ferdigheter enn før i den type matematikk man trenger i hverdagen, til tross for skolereformer som har gitt lengre skolegang og nye læreplaner. Hvorfor har dette skjedd?

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

– Observasjon av språk skal skje i samspill med barnet

Gode observasjonsverktøy skal gi personalet kunnskap og erfaring, som de kan bruke i sitt daglige samspill med barna. Observasjon og kartlegging skal ikke være tidstyver i barnehagen, sier forskere ved Lesesenteret.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen

Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen.

Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hvordan jobbe med rask bokstavprogresjon?

Hva er prinsippene bak rask bokstavprogresjon og hvor mange bokstaver bør elevene bli kjent med i uka?

Publisert: 14.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elevenes kritiske blikk på litteraturundervisningen

Det er en spenning mellom hva elevene mener er kjernen i litteraturfaget, og hvordan litteratur faktisk undervises i norsktimene på skolen. Det viser en studie Aslaug Fodstad Gourvennec har gjort blant høytpresterende avgangselever i videregående skole.

Publisert: 17.08.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Etterlengtet forskning på effekten av flere lærere i klasserommet

Hva har det å ha flere lærere i klasserommet å si for elevenes utvikling i lesing og skriving? Spørsmålet vekker engasjement, men kunnskapen mangler. Nå skal 6000 norske førsteklassinger være med på å finne svaret, i forskningsprosjektet Two Teachers.

Publisert: 12.07.2016 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo