Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Atferd (2)
  • Barnehage (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (8)

Artikkelforfatter

  • Ida Gudjonsson (8)
Artikkel

Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?

Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport.

Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Kan økt satsing på helsesøstre gi bedre læringsmiljø i skolen?

Hva skjer når kommuner får mer midler til å bruke på helsesøstre i skolen? Forskere fra NIFU skal i samarbeid med Læringsmiljøsenteret og Folkehelseinstituttet undersøke dette.

Publisert: 10.11.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Derfor bør barnehageansatte ha kompetanse på flyktninger

Fordi barn med flyktningebakgrunn kan være spesielt sårbare, er det viktig at alle ansatte i barnehager vet hvordan de skal møte dem. Heftet Flyktningkompetent barnehage gir gode råd.

Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan barnehager jobbe mot mobbing

Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ti råd mot skolevegring

Strever du med å få barnet ditt på skolen? Her får du råd om hva du som forelder bør – og ikke bør – gjøre.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik bør lærere møte flyktningbarn

– Barn med flyktningebakgrunn er en ressurs for skoleklassen sin, sier Hildegunn Fandrem.

Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Snuoperasjon for tøffe klasser

Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Blir mer sosiale av mestringskurs

Deprimerte ungdommer fungerer bedre sosialt på skolen etter å ha vært med på kurs for å håndtere depresjonen.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo