Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (67)
  • Omtale (25)

Artikkeltema

  • Barnehage (21)
  • Forskning og metode (15)
  • Lærerutdanning (13)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Digitalisering (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Lek (6)
  • Matematikk (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Ledelse (4)
  • Muntlig språk (4)
  • Norsk (4)
  • Religion/etikk/filosofi (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skriving (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Læreplaner (2)
  • Organisering (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (92)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (92)
Artikkel

– Å lese litteratur krev trening

Pisaundersøkinga 2018 avdekka at norske elevar les mindre både på fritida og på skulen, samanlikna med for ti år sidan.

Publisert: 09.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna

Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel.

Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik får du til et godt samarbeid med skolen

Den nye skolehverdagen med hjemmeundervisningen setter samarbeidet mellom lærer og foreldre på nye prøver. Her får du gode råd.

Publisert: 24.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Viktigere enn noen gang at elever lærer kritisk tenkning

Ny bok viser hvordan kritisk tenkning kan brukes i skolehverdagen.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan tegning styrke kreativiteten

– Alle kan tegne, og folk må kvitte seg med sin egen tegneskam, mener førstelektor Bente Fønnebø.

Publisert: 04.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning

– Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve.

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– En sekser i kroppsøving krever at du er god i idrett

Toppkarakterene er forbeholdt de som har bakgrunn fra idretten, viser ny doktorgradsavhandling.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Krevende styrerhverdag i barnehagen

Styrere i barnehagen har lite handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvithet i lærerutdanningsdiskurser

En analyse av språkbruken i forskningsartikler, politiske skoledokumenter og lærerutdanningen viser at begrepet kulturelt mangfold knyttes til beskrivelser av og antagelser om "de andre".

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Barnehagen som samfunnsinstitusjon

Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om.

Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tydelige digitale skillelinjer

OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018.

Publisert: 03.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mange utfordringer innen yrkesfag

Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden.

Publisert: 11.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- Ungdommer er naive i møte med Instagram

Når de ser at Justin Bieber står i en bokser fra Calvin Klein, oppfatter de dette som et tips til dem og ikke som reklame, sier OsloMet-forsker Lisbeth Elvebakk.

Publisert: 06.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Partnerskap mellom lærer og bibliotekar

Ny doktorgrad kan danne grunnlag for samarbeid mellom lærer- og bibliotekarstudenter.

Publisert: 05.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Implementering er oversettelsesarbeid

Ny doktorgrad ser på hvordan rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen skjer og hvordan implementeringen av ny forskrift og retningslinjer for utdanningsprogrammet blir opplevd av aktørene.

Publisert: 14.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo