Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (13)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (7)
  • Barnehage (6)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Stress (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Atferd (2)
  • Lek (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Overgrep (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)
  • Første steg (5)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (13)
  • Bente Storm Mowatt Haugland (1)
  • Bjarte Sanne (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christina Roskaritz (1)
  • Ingvil Loftesnes Kvåle (1)
  • Lars M. Kvinge (1)
  • Lene Kleppo (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • Monica Vedvik (1)
  • Natalie Knutson Halland (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Sigrid Hamre (1)
  • Solveig Azar Svendsen (1)
Fagartikkel

Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet

Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd.

Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Humorens rolle i pedagogiske og spesialpedagogiske settinger i barnehage og skole

Humor og latter kan bidra til å skape en god og trygg stemning, men kan også ha en negativ og ødeleggende virkning på trivsel og læring. Artikkelforfatteren tar opp begge disse aspektene i denne artikkelen.

Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser

Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet.

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast

Artikkelforfattarane påpeikar at sjølv om barn og unge si åtferd kan vere prega av symptom som liknar ADHD, er det ikkje sjølvsagt at det er det som er årsaka.

Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Kjenneteikn på seksuelle overgrep mot barn

10 prosent av dei barnehagetilsette veit ikkje korleis dei skal avdekkje om barna som går i barnehagen, har vore utsette for seksuelle overgrep, viser undersøking. Her er 5 ulike kjenneteikn.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Første steg 1/2020
Fagartikkel

Elever med eksepsjonelle evner – mer enn bare skoleflinke

Elever med eksepsjonelle evner legger ofte mer vekt på det de selv opplever som viktig og interessant enn å gi de svarene som læreren forventer og ønsker. Eksamener og prøver gjenspeiler ofte ikke potensialet deres, og det kreves derfor kompetanse når det gjelder å finne disse elevene og gi dem et tilpasset opplæringstilbud.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Dei stille barna blir ikkje sett

Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje barnet i skulealder.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel

Cool Little Kids– pilotutprøving av et angstforebyggende program for foreldre

Artikkelen beskriver gjennomføring av det angstforebyggende foreldretreningsprogrammet Cool Little Kids (CLK). Programmet ble gjennomført i løpet av en helg og en oppfølgingsdag. Fire foreldrepar til barn født i tiden 2009–2011 deltok, og formålet var å forebygge angstutvikling hos barna som var fra 3–5 år gamle.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2016
Fagartikkel

Psykisk helse, normalitet og angst

De siste årene er angstforekomst i barnepopulasjonen blitt gjenstand for forskningsmessig interesse. Kartlegginger har påvist at angst forekommer hyppig, og for mange barn vil dette vedvare inn i voksen alder. Det finnes imidlertid også en alternativ vinkling, der man ser på angstlignende atferd som en ressurs. Denne artikkelen omhandler angst og alternative forklaringer, samt forebygging og behandling.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik

Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen.

Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Fagartikkel

Pedagogiske tiltak for barn med ADHD

Barn med ADHD har en svikt med hensyn til å kunne «sortere» stimuli utenfra og impulser innenfra. Støtten fra omgivelsene er grunnleggende viktig. Det at lærer tar dette på alvor kan gjøre stor forskjell i livet til et barn.

Publisert: 02.11.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo