Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (16)

Artikkeltema

  • Engelsk (10)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Læreplaner (3)
  • Norsk (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Lærerutdanning (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (16)

Artikkelforfatter

  • Lisbeth M. Brevik (16)
  • Nora E. Hesby Mathé (2)
  • Annie Karoline Olafsrud (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Eva Thue Vold (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Hildegunn Lahlum Helness (1)
  • Ingrid Hjeltnes (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Jennifer Luoto (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Kaja G. Skarpaas (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Karina Rose Mahan (1)
  • Katharina Køber Garvoll (1)
  • Kirsti Klette (1)
  • Mina Trygg Solberg (1)
  • Mona E. Flognfeldt (1)
  • Peter N. Aashamar (1)
Fagartikkel

Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag

EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Undervisning om livsmestring – lærerne har tatt oppgaven på alvor

Observasjoner fra klasserom viser at livsmestring er noe som inkluderes i alle fag og i nesten alle klasserom. Lærerne inkluderer livsmestring der de mener det er relevant i faget, og ser dette som noe annet enn livsmestring i tverrfaglige undervisningsopplegg.

Publisert: 15.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag

Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Medforskning i lærerutdanningen

Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin.

Publisert: 07.06.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Utvikling av skrivekompetanse i engelsk

En av skolens viktigste oppgaver er å utvikle elevenes skrivekompetanse, noe elevene trenger for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv. En videostudie har undersøkt hva som kjennetegner skriveundervisning i engelsk på ungdomstrinnet.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Livsmestring, mangfold, relevans - Engelskfaget etter fagfornyelsen

Fagfornyelsen vektlegger nye sider ved engelskfaget, der elevenes interesser og mulighet til selv å utforske språket er blitt viktigere. En utfordring for skolen blir å komme fram til en felles fortolkning og forberede kollegiet til læreplanens nye krav.

Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Engelsk og onlinespill

Ungdom som spiller mye dataspill, blir bedre i engelsk. Fritidsinteresser er avgjørende for leseferdighetene. Alle forteller at det er engelsk på fritiden som har gjort dem til gode lesere – og den årsaken som kommer tydeligst fram, er online gaming.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting

Yrkesretting skal bidra til at elever på yrkesfag erfarer hvordan og hvorfor engelsk er relevant for dem. Men yrkesrelevans er ikke nok. Engelskfaget må også ha samfunnsrelevans, ungdomsrelevans og individrelevans for elevene.

Publisert: 21.11.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet

Demokratiet er avhengig av diskusjon og meningsbrytning. Derfor bør diskusjoner med gode ytringsmuligheter være en naturlig del av skolens demokratiopplæring. En videostudie har undersøkt hvordan diskusjoner utspiller seg i engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver

Nye læringsstøttende prøver i engelsk gjør det mulig å følge elevers utvikling gjennom det første året i videregående skole. Prøvene omfatter lesing, lytting og bruk av engelsk.

Publisert: 22.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Om å differensiere engelskundervisningen

Utvikling av elevenes språkferdigheter er sentralt i engelskfaget, og det vil være nærliggende å tenke at færre elever i klasserommet gir mulighet for økt differensiering. En videostudie har undersøkt hvordan engelskundervisningen differensieres i delingstimer og mestringsgrupper.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet

Videostudien LISE analyserer kvalitet på undervisningen på 9. og 10. trinn i fagene matematikk, norsk, engelsk, fremmedspråk, samfunnsfag og naturfag. Her presenteres funn fra ett av disse fagene – om hva som kjennetegner kvalitet på leseundervisning i engelsk.

Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Tre myter om engelsk på yrkesfag. Betydningen av å se elevenes helhetlige kompetanse

Ny forskning på engelskfaget i videregående skole viser at det er avgjørende å se elevenes helhetlige kompetanse og bygge på det de allerede mestrer. Hvis vi primært ser på statistikk som viser gjennomsnittstall, kan mestring lett komme i skyggen, og myter vil kunne bli bekreftet: at elever på yrkesfag er svake lesere, at de er teorisvake, eller at deres bruk av engelsk på fritiden ikke er relevant for det de skal lære på skolen. Disse mytene bør nyanseres.

Publisert: 25.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

«I can English very good»– engelske ordfeil blant norske elever og studenter

Mens ungdomsskoleelever skårer høyt på språklig-grammatisk korrekthet på engelsk, viser det seg at de snubler når det kommer til valg av ord. Når elevene forholder seg til muntlig og uformelt språk i sosiale medier, er det kanskje ikke overraskende at måten de bruker språket på i skolesammenheng påvirkes av dette. Med utgangspunkt i en fersk masterstudie vises det til noen av de mest vanlige engelske ordfeilene i digitale skoletekster, og hvordan slike feil kan gjenkjennes og unngås.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

Læreres bruk av lesestrategier - En del av den tause kunnskapen

Ny forskning i videregående skole viser mer aktiv bruk av lesestrategier enn tidligere antatt – og langt mer enn lærerne selv setter ord på. Hvis lærerne faktisk gjør mer enn de setter ord på, og gjennomfører mer forskningsbasert leseundervisning enn de er klar over selv, er det viktig at skolen tilbyr situasjoner til å reflektere over egen praksis og dele faglige erfaringer.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo