Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (6)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (8)
  • Læremidler (4)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (8)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (8)
Podcast

PODKAST: Kva del av den norske offentlege samtalen om skjermbruk i klasserommet plagar Marte Blikstad-Balas aller mest?

– Alt! Eg synest det er ein heilt umogleg samtale å vere med på, seier norskprofessoren.

Publisert: 03.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen

ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med.

Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm

Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Kunstig intelligens er lett å bruke, men vanskelig å forstå

For undervisere i høyere utdanning: Hvorfor bør studenter og undervisere i høyere utdanning bruke generativ kunstig intelligens (KI)? Vi spurte ringrevene Sten Ludvigsen og Anders Mørch.

Publisert: 27.11.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert?

Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere.

Publisert: 02.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til teknogigantene?

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.

Publisert: 26.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier

Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo