Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagfellevurdert Autisme og eksekutive funksjoner Har voksne og eldre med autisme eksekutive vansker på områdene planlegging, kognitiv fleksibilitet og arbeidshukommelse? Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert Virkningen av stress, angst og depresjon på livskvaliteten hos voksne med en tilstand innenfor autismespekteret (AST) Livskvalitet og psykiske problemer synes å være relaterte begreper hos voksne personer med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). Formålet med denne artikkelen er å vurdere publiserte studier av stress, angst og depresjon og se på hvordan disse variablene innvirker på livskvaliteten hos voksne med AST. Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert Hvorfor kamuflerer jenter/kvinner autismen sin i sosiale settinger, og hvilke negative følger kan det få? For å fremstå som «normale» utspiller mange jenter/ kvinner med en autismespektertilstand (AST) overflatisk, sosial atferd – kjent som sosial kamuflering. I denne oversiktsartikkelen er funn fra ulike forskningsartikler om kamufleringsatferd, særlig hos jenter/ kvinner med AST, systematisk gjennomgått og oppsummert. Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagfellevurdert Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd? Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon. Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagfellevurdert Autismespektertilstand og terapeutisk riding – en oversiktsartikkel Eksperimentelle studier av intervensjoner med terapeutisk ridning indikerer at dyrene kan ha en unik evne som emosjonelle og sosiale katalysatorer overfor barn og ungdom med en autismespektertilstand. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet. Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Fagfellevurdert Jenter og kvinner med høytfungerende autisme i ungdoms- og voksenalderen: Kognitive og sosiale problemer og kamuflering av autismen Fordi autismen kommer noe annerledes til uttrykk hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn, kan fagfolk ha vansker med å identifisere den. I denne artikkelen rettes søkelyset mot jenter og kvinner med en høytfungerende autismespekterdiagnose (ASD). Den siste tids undersøkelser av kvinner med ASD kan gi fagfeltet ny og verdifull kunnskap. Publisert: 10.04.2019 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagartikkel Kan noen barn med en autismediagnose bli kvitt autismen? I løpet av de seinere årene – og særlig i 2013 og 2014 – har et amerikansk forskerteam publisert en rekke artikler der det framgår at en minoritet som fikk en autismediagnose som små barn, ikke lenger oppfyller kriteriene til en autistisk tilstand som eldre barn, ungdommer og unge voksne. Kan noen barn som har fått en tidlig autismediagnose, faktisk bli kvitt autismen? Publisert: 18.01.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Fagfellevurdert Effekten av tiltak med sosiale historier overfor barn med autisme og Aspergers syndrom Ulike studier har sett på bruk av sosiale historier overfor barn med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). I denne artikkelen tar forfatteren for seg flere av studiene og ser forfatteren på hvilke metodiske faktorer som synes å fremme eller hemme læring, og hva som kan redusere effekten av tiltak med sosiale historier. Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012