Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (5)

Artikkeltema

  • Motivasjon (5)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (5)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (5)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
Podcast

Lærerrommet: Klar for studier etter videregående?

Både studenter og forskning forteller om vanskelige overganger fra studieforberedende til høyere utdanning. Hva innebærer det egentlig å være studieforberedt? Hvem sitt ansvar er det at elever blir det etter videregående skole?

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Frafall i videregående, hva skal vi gjøre?

LÆRERROMMET: I podkastens episode 39 er temaet frafallet i videregående, og vi spør hva som kan gjøres med det. Lærerrommet finner du i alle podkastkanaler. Hva er årsakene til at ungdom slutter på skolen? Hva kan få dem til å ville begynne igjen?

Publisert: 05.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 11: Mer motivasjon i klasserommet?

Hvordan kan en lærer ta vare på elevers kreativitet og oppfinnertrang, og gå litt utenfor den vante tralten i klasserommet?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo