Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (6)
  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (2)
  • Bedre skole (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Eldar Taraldsen (2)
  • Bengt Haugseth (1)
  • Maria Jordet (1)
  • Michael Strobelt (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand

Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den.

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Fagartikkel

Det kritiske håpet i Freires pedagogikk

Greta Thunbergs aksjoner minner oss om hvorfor det er aktuelt å hente Paulo Freires pedagogikk inn i lærerutdanning igjen. Det dreier seg om å åpne skolen for selvstendig og kritisk tenkning, både hos lærere og elever.

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2021
Fagartikkel

De viktigste grunnbetingelsene for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid

Artikkelforfatteren drøfter her bekymringer han har for dagens skole, der lærerne mer og mer blir fratatt ansvaret for hva som er god kvalitet og riktige metoder for lærerarbeid. Han mener at en resultatorientert praksis spiser opp tiden med testing, dokumentasjon og forberedelse til neste predikerte øvelse, noe som medfører at skolekulturen blir et sted der stadig flere elever og lærere ikke føler seg hjemme.

Publisert: 07.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Artikkel

Tema: Paulo Freires 100-års jubileum

I år ville "frigjøringspedagogikkens far" Paulo Freire blitt 100 år. Vi markerer dette med en egen temaside om denne viktige pedagogiske filosofen.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Hvordan utvikle kritisk bevissthet?

Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring?

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagfellevurdert

Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer?

Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer.

Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo