Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (4)
  • Ny som lærer (4)
  • Lærerutdanning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Gregor Maxwell (1)
  • Jessica Aspfors (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Yngve Antonsen (1)
Artikkel

Hvordan øke statusen til læreryrket?

Før hadde lærerne høy status. Sånn er det ikke lenger. Hvordan kan yrket gjøres mer attraktivt?

Publisert: 03.06.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen

Grunnskolelærere med mastergrad har ulik grad av støtte og samarbeid med kolleger i yrkesstarten. Etter fem år bidrar de til profesjonell læring og skoleutvikling, men er kritiske til for mye toppstyring.

Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

KSU med ny forskningsrapport om hvordan man kan rekruttere og beholde lærere

Den systematiske kunnskapsoversikten om hvordan man kan rekruttere lærere og hva som skal til for at de blir i barnehage og skole, lanseres med debatt under Arendalsuka i dag. Flere sentrale personer fra politikk, skolesektor og norsk offentlighet deltar.

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo