Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (8)
  • Profesjonsetikk (8)
  • Forskning og metode (3)
  • Ledelse (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Lærerprofesjonens etiske råd (2)
  • Bedre skole (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Eriksen (1)
  • Aslaug Kristiansen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Solveig Østrem (1)
Fagartikkel

Lærerrollen krever integrering av etikk og forskning

Lærere skal bruke både moralsk og forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse. Men hvordan henger disse to kunnskapsformene sammen? En fruktbar vei kan være å anse læreres forståelse og bruk av forskning som en egen handlingssjanger, der profesjonell integritet setter premissene.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Artikkel

Hvordan øke statusen til læreryrket?

Før hadde lærerne høy status. Sånn er det ikke lenger. Hvordan kan yrket gjøres mer attraktivt?

Publisert: 03.06.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Å være den som sier ifra

Husker du Sandefjordsaken? Saken handlet om to lærere som nektet å følge kommunens pålegg om å vurdere elevene ut fra snevre prestasjonsmål, som ble truet med oppsigelse, og som i 2015 ble tildelt Zola-prisen for sivilt mot. Saken handlet også om elever som lurte på hva det vil si å være middels, og elever som gråt fordi de gruet seg til å testes i ukas mål.

Publisert: 25.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Spesialundervisning og alle timene som forsvant

50 000 barn er tildelt spesialundervisning. 22. februar 2023 gjorde NRK Oslo/Viken et estimat på at over 1 million timer spesialundervisning forsvant på ett år. Vi har ingen kontroll på hva som skjer med de barna som blir anbefalt spesialundervisning, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt?

Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv?

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Makt og tillit

Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Lærerlivskvalitet- erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen

Lærerne som denne studien har møtt opplever at kravene som knyttes til profesjonen er på kollisjonskurs med nye styringssystemer med fokus på effektivisering og innsparing. «De beskriver et gap mellom intensjon og virkelighet, mellom det de ønsker å gjøre og det det er mulig å få til», skriver forsker Hilde Larsen Damsgaard.

Publisert: 25.09.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo