Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)
  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Atferd (22)
  • Barnehage (22)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Psykisk helse (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Barnetrinn (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lek (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgrep (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (6)
  • Læringsmiljøsenteret (4)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Gode barnehageliv (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vestrheim Cranner (2)
  • Maria Gilje Strand (2)
  • Nina Sælen (2)
  • Anne Greve (1)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bent Olsen (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Hilde Merete Nilsen (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Kenneth Stensen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kristine Madsen (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Merete Nornes-Nymark (1)
  • Merete Sillesen (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Sigrid Hamre (1)
  • Turid Bie (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Yngve Rosell (1)
Artikkel

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere.

Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Å møte barn med utfordrande atferd i barnehagen

Korleis handtere utagerande atferd hjå femårsgamle barn i barnehagen? I denne episoden av BluPodden er fokuset retta mot temaet utagerande atferd og inkludering av barn i fri leik.

Publisert: 22.02.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Forskningsnotat

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar.

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Video

Læring for livet (13) Hva er et "normalt barn" i barnehagen?

Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene?

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel

Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?

Flere studier har slått fast at voksne som jobber i barnehager, plages av støy. Nå har en gruppe forskere spurt hva barna synes.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Vetuva 2022
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagfellevurdert

Barn med utagerende atferd - i samfunnsmaskineriets tidsklemme

Vi har ikke tid til å se det, selv om vi ser det.

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagartikkel

Du kan oppdage barn med problemer tidlig

Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene.

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i barnehagen – metoder og tilnærminger

Denne artikkelen presenterer metoder og tilnærminger som kan brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Forfatteren belyser hvordan holdninger og verdisyn påvirker prosesser knyttet til samarbeid og tidlig intervensjon.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Kronikk

Er trøst en renspikket trolldomskunst?

KRONIKK: Trøst er et av pedagogikkens suverent mest vesentlige grep og begrep. Men hvorfor blir det ikke gitt noen synlig oppmerksomhet i forskning eller utdanning?

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg

Har du røde eller grønne tanker?

Mine tanker er verken røde eller grønne. Jeg har i grunnen aldri reflektert over at tankene mine har noen farge i det hele tatt, men skulle de hatt det, måtte jeg nok ha brukt langt flere farger – hele regnbuen, minst. Å skulle kategorisere tanker i bare to kategorier, innsnevrer det vidunderlige, sammensatte og kompliserte tanke- og følelseslivet vårt.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Psykososiale vansker i barnehagen

Vårt konkurranseorienterte samfunn påvirker barnas sosialiseringsprosesser og gjenspeiler seg i deres atferd. Artikkelforfatteren drøfter her om psykososiale problemer kan være knyttet til stress og selvhevdelse, og gir noen råd til hvordan man best kan forstå og tilrettelegge for barn med psykososiale vansker i barnehagen.

Publisert: 29.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Podcast

Lærerrommet: Timeout i barnehagen, en krenkelse?

Blir et barnehagebarn krenket når voksne skiller det fra fellesskapet på grunn av oppførsel som forstyrrer eller plager?

Publisert: 28.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Psykiske vansker hos norske barnehagebarn

Rundt 10–20 prosent av barn sliter med vanskelige følelser som frykt, uro eller sinne. Når vanskene går ut over barnas fungering i hverdagen er det snakk om psykiske vansker, eller psykiske lidelser.

Publisert: 27.02.2019 Hentet fra Første steg 1/2019
Fagfellevurdert

Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena

Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager.

Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Dei stille barna blir ikkje sett

Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje barnet i skulealder.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo