Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Omtale (2)
  • Forskningskafe (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Atferd (19)
  • Klasseledelse (19)
  • Motivasjon (6)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Mobbing (2)
  • Psykisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (6)
  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • FoU i praksis (1)
  • Paideia (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (3)
  • Aina Rødal (1)
  • Ann-Kristin Skjervold (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Anne Kostøl (1)
  • Ella Bjerga (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Maren Stabel Tvedt (1)
  • Sibel Thorsen (1)
  • Stig Brøndbo (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Trude Schmidt Øvregard (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd

Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen

Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Rekk opp hånda hvis du har opplevd uro i klasserommet!

Elever og lærere blir forstyrret av uro i klasserommet. Hvordan håndterer lærerne det?

Publisert: 27.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet

60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Hva er egentlig uro? Og hva kan gjøres med den?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement

Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I denne studien undersøkes denne sammenhengen nærmere.

Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018
Artikkel

Snuoperasjon for tøffe klasser

Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet

Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen.

Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel

De stille elevene

Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet.

Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Drop-In - en metode for å veilede elever til en positiv elevrolle

Når elever utformer sin elevrolle, preges de av medelevers og læreres forventninger. Drop-In-metoden har dette som utgangspunkt for å veilede elever som bekymrer og forstyrrer. Ut fra elevenes egen opplevelse veiledes de i hva som fungerer i stedet for stadig å bli fortalt hva de gjør feil. To grupper elever er beskrevet og sammenlignet: de som kun har problemer på skolearenaen og de som sliter med problemer både på skolen, hjemme og i fritiden.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Artikkel

Mestringsklima eller prestasjonsklima?

En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

«Det er nå godt at hun bryr seg» - Elever med AD/HD og deres opplevelse av relasjon til kontaktlærer

Denne artikkelen bygger på en intervjustudie av tre elever med AD/HD om hvordan de opplever skolehverdagen og relasjonen til kontaktlæreren sin.

Publisert: 20.04.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Artikkel

Ser etter svakheter hos nye lærere

Noen elever ser alltid etter svake punkt når en ny lærer kommer inn i klasserommet. Dette er ofte de samme elevene som har aggressiv atferd, viser forskning ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Er det ART dei treng? – tiltak i skulen for å hjelpe elevar med utfordrande åtferd

Forfattaren av denne artikkelen er barnevernpedagog og har jobba mange år med ulike tiltak overfor elevar med utfordrande åtferd. Her deler ho erfaringar med bruk av ulike metodar og verktøy, blant anna metoden Aggression Replacement Traning (ART). Artikkelfortattaren er spesielt opptatt av det arbeidet som må gjerast for å endre årsakene til at eleven viser ufordrande åtferd, før ein eventuelt forsøker å trene eleven til å fungere annleis.

Publisert: 28.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Klasseledelse i møtet med det stille atferdsproblemet

Barn som viser innagerende atferd, kan gi læreren en følelse av usikkerhet og maktesløshet. Likevel er det lærerens plikt å gripe inn når denne atferden utgjør et problem for eleven. Det dreier seg om å bli en tydelig leder i klasserommet, der både mage, hode og hjerte bidrar i arbeidet med å bestemme forventninger og mål.

Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagfellevurdert

Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap - kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer

Klasseledelse og gode relasjoner til elevene er viktig for å begrense omfanget av atferdsproblemer. Denne studien viser imidlertid at også måten undervisningen blir organisert på, og hvilke arbeidsmåter som blir valgt, påvirker både elevens atferd og arbeidsinnsats.

Publisert: 12.05.2011 Hentet fra Paideia Vol 2. 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo