Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (4)
  • Artikkel (2)
  • Forskningskafe (2)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Atferd (14)
  • Mobbing (14)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Klasseledelse (2)
  • Barnehage (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (4)
  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Rikke Bjurstrøm (2)
  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Anne Arnesen (1)
  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Asgeir Røyrhus Olseth (1)
  • Beate Heide (1)
  • Eivind August Westad Stuen (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Liv Irene Nøstvik (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Wilhelm Meek-Hansen (1)
  • Yngve Søderholm-Nodland (1)
Podcast

Episode 30: Hvorfor er mobbetallene fortsatt høye, og hva kan gjøres med det?

Denne uka kom Elevundersøkelsen, som viser at mobbetallene kanskje ser ut til å ha stabilisert seg sammenlignet med i fjor. Men fremdeles er det altfor mange elever som blir mobbet på skolen i Norge.

Publisert: 28.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Mobbingens psykologi

Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Ingelinn Gramstad om arbeid med forebygging og bekjempelse av mobbing og utenforskap i skolen

Hvordan kan lærerkollegier og ansatte i skolen jobbe systematisk for å snu er negativt skolemiljø?

Publisert: 20.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?

Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Tourettes syndrom og mobbing i skolen

En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar.

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?

Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil vi nok aldri helt bli kvitt mobbing og andre krenkelser. Likevel, det er heldigvis mye som kan gjøres for å forebygge, håndtere og stoppe mobbing for å få ned tallene, sier Dziuginta Baraldsnes.

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Kan vi kalle en 9-åring voldelig?

En rekke medieoppslag om vold i skolen kan etterlate et inntrykk av at vi har å gjøre med en langt mer aggressiv elevgruppe en før. Stemmer dette? Og kan vi kalle en 9-åring voldelig?

Publisert: 08.01.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Artikkel

Unge gutter bruker skjellsord som humor

Skjellsord knyttet til homofili og hudfarge brukes på en særegen måte blant gutter på ungdomsskolen. Elise Margrethe Vike Johannessen mener ungdommene snur fordommer til humor.

Publisert: 04.06.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel

Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø

Skolens ansvar har historisk sett vært knyttet til undervisning i fag som norsk, engelsk og matematikk. De siste skolereformene har gitt skolen nye oppgaver. I tillegg til det faglige, har skolen fått ansvar for elevenes skolemiljø og trivsel på skolen*. Skolens ansvar omfatter også elevenes skolevei og friminuttene.

Publisert: 14.05.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Kronikk

Aggressivt språk kan gå i arv

Nå er det forbudt å straffe barn med fysisk vold. Men vi lever i et samfunn der vi har stor tro på straff. Har den verbale straffen derfor tatt over for den fysiske straffen i noen familier? spør Anne Birgitta Nilsen i denne kronikken.

Publisert: 03.06.2016 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Skoleledere om PALS

Denne artikkelen bygger på en spørreskjemaundersøkelse artikkelforfatterne har gjennomført overfor 149 rektorer med inntil ni års erfaring fra arbeid med den skoleomfattende PALS-modellen (positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen). Rektorene svarte på hvilken nytte skolen deres har hatt av PALS og tok stilling til fremsatt kritikk av modellen.

Publisert: 21.01.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo