Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Autisme (9)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • ADD/ADHD (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (4)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Nils Kaland (3)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Irene Aasen Andersen (1)
  • Jorun Elin Dahl (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Ruud van Geel (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
  • Tyra Kristiansen Stave (1)
Fagfellevurdert

Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim

Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagartikkel

Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader

Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Artikkel

Kan øyebevegelsene til barna avsløre autisme?

Ny metode kan ha stort potensial, ifølge forskere.

Publisert: 05.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk

I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.

Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Autisme og eksekutive funksjoner

Har voksne og eldre med autisme eksekutive vansker på områdene planlegging, kognitiv fleksibilitet og arbeidshukommelse?

Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Forskningsnotat

Hvordan bli i stand til å ivareta funksjonshemmede i undervisningen?

Ny forskning ser nærmere på hvordan man i framtiden kan inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og bakgrunn - og hvordan lærerutdanningene kan bidra til dette.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

– Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter

Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert

Hvorfor kamuflerer jenter/kvinner autismen sin i sosiale settinger, og hvilke negative følger kan det få?

For å fremstå som «normale» utspiller mange jenter/ kvinner med en autismespektertilstand (AST) overflatisk, sosial atferd – kjent som sosial kamuflering. I denne oversiktsartikkelen er funn fra ulike forskningsartikler om kamufleringsatferd, særlig hos jenter/ kvinner med AST, systematisk gjennomgått og oppsummert.

Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagfellevurdert

Når søsken har autismespekterforstyrrelse

Hensikten med denne studien var å få innsikt i hvordan hverdag og oppvekst oppleves når man er søsken til et barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Denne studien fant at søsken til barn med ASF rapportere hovedsakelig gode relasjoner til sine søsken.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo