Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Kollegaveiledning (8)
  • Forskning og metode (3)
  • Ledelse (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Ny som lærer (2)
  • Organisering (2)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Gode barnehageliv (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Paideia (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Greve (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Marit Bøe (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Ratib Lekhal (1)
Fagfellevurdert

Pedagogiske lederes arbeidsroller

Hvilke arbeidsroller er framtredende hos pedagogiske ledere i barnehagen, og hvordan opplever pedagogiske ledere sine arbeidsroller?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for å få et godt barnehagemiljø

For å få et godt psykososialt barnehagemiljø er det viktig at personalet reflekterer over egen praksis. Praksisfortellinger er et godt verktøy.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Første steg 1/2024
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagartikkel

Hvordan lede seg selv som barnehagelærer?

Å lære å lede seg selv er viktig for å kunne veilede og lede barn, medarbeidere og foreldre i barnehagen på en god måte.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Blogg

Hvem skal ha ansvaret i barnehagen?

- Hvilke metoder og hvilke aktiviteter som bør vektlegges akkurat i denne barnegruppen akkurat nå, trenger man et pedagogisk skjønn for å kunne avgjøre.

Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagartikkel

Førskolelæreres profesjonsspråk

Studie om hvordan nyutdannede førskolelærere selv opplevde sin kompetanse og sin videre profesjonskvalifisering i møte med ulike krav, utfordringer og muligheter i det pedagogiske arbeid med barnegruppene.

Publisert: 01.03.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo