Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Morsmålsundervisning (3)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Bushra Fatima Syed (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Màre Helander (1)
  • Xenia Pløger (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions

Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring?

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagartikkel

Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst

I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Artikkel

Flere minoritetsspråklige barn i barnehagen

Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser at andelen minoritetsspråklige barn i barnehagen stiger. Minoritetsspråklige barn defineres i denne sammenheng ved at «barnet og barnets foresatte har et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk». I 2017 var det 48 700 minoritetsspråklige barn i barnehage i Norge. Det er en økning på 5 prosent fra 2016. Totalt er 17 % av barna i norske barnehager minoritetsspråklige, og det er de store kommunene som har høyest andel. Det har vært en jevn økning minoritetsspråklige barn i norske barnehager i alle aldersgrupper de siste fem årene.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo