Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (29)
  • Omtale (7)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (37)
  • Lek (10)
  • Forskning og metode (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Bygg og arkitektur (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Organisering (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (37)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (21)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (6)
  • Heidi Ertzeid (3)
  • Sonja Balci (3)
  • Stig Nøra (2)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Jon Anstein Olsen (1)
  • Kristin Horn Talgø (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet

Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen.

Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan forberede barn til skolestart? Barnehagelærere i krysspress

Barnehagelærerne synes det er vanskelig å møte kravene som myndighetene stiller til «skoleklare» barn. Det viser forskning fra Senter for profesjonsstudier ved OsloMet.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren

Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Barnebøker kan gi pusterom fra kjønnsrollene

Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur, mener førstelektor ved barnehagelærerutdanningen.

Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barns medvirkning skjer i øyeblikket

Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Voksne bør involvere seg mer i barnas lek

Hvor aktivt bør voksne involvere seg i lek og andre situasjoner? Barnehageforsker har gode råd.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Stengte barnehager: Trangbodde familier sliter mest og ansatte er bekymret for smitte

Ferske undersøkelser viser hvordan koronakrisen påvirker hverdagslivet.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna

Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel.

Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan tegning styrke kreativiteten

– Alle kan tegne, og folk må kvitte seg med sin egen tegneskam, mener førstelektor Bente Fønnebø.

Publisert: 04.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Krevende styrerhverdag i barnehagen

Styrere i barnehagen har lite handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna

Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste.

Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Barnehagen som samfunnsinstitusjon

Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om.

Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tidlig barnehagestart gir forsprang

Barn som begynner tidlig i barnehagen, får bedre logiske ferdigheter.

Publisert: 16.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Implementering er oversettelsesarbeid

Ny doktorgrad ser på hvordan rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen skjer og hvordan implementeringen av ny forskrift og retningslinjer for utdanningsprogrammet blir opplevd av aktørene.

Publisert: 14.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Smakstallerken i barnehagen

Skal barna spise forskjellige typer mat, må de få prøve ut ulike smaker i trygge omgivelser.

Publisert: 22.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Samspill mellom bygg og barn

Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker om barnehagene for de minste: - Skuffende resultater

Mens England har økt barnehagekvaliteten til «god» de siste fem årene, ligger Norge på den nedre delen av skalaen, viser ny OsloMet-studie.

Publisert: 03.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo