Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (23)

Artikkeltema

  • Barnehage (23)
  • Lek (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Forskning og metode (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Digitalisering (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (11)
  • Første steg (6)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Line Bjerknes (2)
  • Markus Lindholm (2)
  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Anne Grethe Sønsthagen (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Arve Hansen (1)
  • Bent Olsen (1)
  • Cecilie Bonnevie (1)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Einar Sundsdal (1)
  • Emilie Elisabeth Foyn-Bruun (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Kari-Anne Jørgensen (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Liv Grendstad Rousseau (1)
  • Margareth Sandvik (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Sigurd Aukland (1)
Kronikk

Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen

KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Er trøst en renspikket trolldomskunst?

KRONIKK: Trøst er et av pedagogikkens suverent mest vesentlige grep og begrep. Men hvorfor blir det ikke gitt noen synlig oppmerksomhet i forskning eller utdanning?

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barn bør ikke lære å sitte stille

KRONIKK: Nysgjerrighet og vitebegjær må være trumfkort i barnehagen.

Publisert: 11.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet

DEBATT: Tempo og læringsinnhold i barnehager bør styres av barna, og ikke av de voksne.

Publisert: 27.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er tause barnehagelærere de beste?

DEBATT: Jeg håper virkelig ikke mine studenter på barnehage- og grunnskolelærerutdanningen leser Markus Lindholms innlegg og tror at de skal la barna vandre rundt alene i barnehagen for å filosofere og bli kloke.Margareth Sandvik

Publisert: 14.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det handler om å ta barn på alvor

DEBATT: Barnehagelærere må være vennlige filosofer, ikke lærere.

Publisert: 10.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn

Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

«Det er ikke noe småtteri vi driver med i barnehagen»

Profesjonsidentitet, hva legger dere i det? Spurte vi barnehagelærere og styrere. Å ha et samfunnsmandat og å brenne for barna, var noen av svarene.

Publisert: 23.04.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Kronikk

Innetid og sittelekeplasser hemmer barnas utvikling

Tradisjonelt har de nordiske barnehagene vektlagt utetid og lek. Det finnes gode grunner for å fortsette med dette. Barns væremåte er å være lekende, utforskende og i bevegelse. Men utetid i seg selv er ikke nok. Vi trenger også gode utemiljø og voksne med kompetanse på barns utelek og læring ute.

Publisert: 25.02.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk

Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt

Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da?

Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene.

Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Mobbing i barnehagen må tas på alvor

Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Kartlegging eller ikke kartlegging, er det dét som er spørsmålet?

Å kartlegge språket til barnehagebarn, må ikke sammenlignes med testingen som skjer i skolen. Det er et sidespor og skaper unødig usikkerhet hos pedagoger og foreldre, skriver doktorgradsstudent Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret.

Publisert: 14.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk

Behold kompetansen i praksisfeltet

Barnehagelærere tar masterutdanning, men vender sjeldent tilbake til barnehagen. Er det til barnas beste?

Publisert: 04.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Kronikk

Dei yngste flyktningane fra Syria går no i barnehagar over heile Norge

Dei må tilpasse seg mykje nytt i den norske barnehagen, men barnehagen må òg tilpasse seg desse barna og foreldra deira, skriver Anne Grethe Sønsthagen i denne kronikken.

Publisert: 23.09.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand?

Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei.

Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo