Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Skoleutvikling (8)
  • Organisering (4)
  • Barnehage (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Engelsk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Iris Hansson Myran (2)
  • Reidun Hoff-Jenssen (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Anne Håland † (1)
  • Astrid Meling Kleppe (1)
  • Camilla Bjørke (1)
  • Gro Merete Eide (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Inger-Lisa Møen (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
Fagfellevurdert

Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen

Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering?

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Fagfellevurdert

Begynneropplæring – et begrep i stadig endring? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget, fra seksårsreformen til fagfornyelsen

Med innføring av femårig grunnskolelærerutdanning ble begynneropplæring et nøkkelbegrep. Dette, sammen med muligheten til å ta master og videreutdanning i begynneropplæring, har bidratt til å gjøre begynneropplæring til et sentralt begrep knyttet til læreres kompetanse.

Publisert: 02.11.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 3/2023
Artikkel

Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen

Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.

Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video

Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne?

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Blogg

Hva er en god skole for de yngste elevene?

Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig å rette fokus mot hva som faktisk skjer i klasserommet, og ikke kun snakke om den frie leken, skriver Iris Hansson Myran.

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt

Når skolestarterne spent rusler inn skoleporten for første gang, har de med seg en rekke erfaringer med skriftspråket fra sine barnehageår. Ved å la elevene få skrive fra skolestart anerkjenner skolen skolestarternes erfaringer og bygger videre på disse.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring

I prosessen med implementering av den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, har vi registrert at det eksisterer frustrasjoner hos faglærerne i musikk, forming og drama knyttet til faglig identitet og rollen som barnehagelærerutdanner.

Publisert: 08.03.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo