Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (5)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Anja Bakken (1)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Dion Rüsselbæk Hansen (1)
  • Herdis Toft (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Tonje Lindrup Robertsen (1)
Omtale

Da lærerne bidro til å redde Norge fra nazismen

For første gang fortelles den fulle historien om hvordan mange hundre lærere holdt ut flere måneder med tortur, sult og sykdom under 2. verdenskrig fordi de nektet å undervise nazistisk ideologi.

Publisert: 11.01.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem.

Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Olje, klimaskepsis og naturfagslæreren

Hva tenker lærerstudenter om miljøtruslene og klimaproblemene og hvordan vil de selv behandle temaet når de er ferdig utdanna lærere?

Publisert: 16.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Unges klima- og miljøengasjement gir nye muligheter for skolen

Over hele verden demonstrer skoleelever og unge mennesker for klimahandling. De endrer livsstil og matvaner, starter nye og bærekraftige bedrifter og organisasjoner. Skolen kan ha noe viktig å lære av handlekraften deres, tror NMBU-professor.

Publisert: 13.02.2020 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Dansk — Omtale

Ustyrlig leg er vejen til demokratisk dannelse

Gjennom lek lærer vi at verden hele tiden kan være fundamentalt annerledes. Den erfaringen er viktig for demokratiet. Derfor må vi holde fast ved leken og ikke la testing, målstyring og synlig læring få overtaket.

Publisert: 08.04.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo