Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (7)
  • Samfunnsfag og historie (7)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (7)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (3)
  • Monica Bjermeland (2)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Artikkel

– Elevene trenger mer lærerstøtte med de tverrfaglige temaene

Ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål med ulike perspektiver og løsninger.

Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Elevenes erfaringer gir bedre samfunnsfagundervisning

Ny doktorgrad viser hvordan nordiske lærere kan finne balansen mellom det faglige stoffet og elvenes livserfaringer i samfunnsfag.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Studentar fekk forske på effekten av demokrativerkstaden på Utøya

Korleis reflekterer skuleelevane om demokrati etter tre dagar på Utøya sin demokrativerkstad? Det er eitt av spørsmåla tre masterstudentar i pedagogikk utforska i emnet «Forskingsforum».

Publisert: 09.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan du som lærar bidra til elevmedverking i skulen

Elevane har rett til å vere med å bestemme i skulekvardagen sin, men det varierer korleis og i kva grad det blir praktisert. Kva kan lærarar gjere, og kva seier forskinga om temaet?

Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko

Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet?

22. juli-terroren er nå en del av læreplanene i skolen. Men undervisningen vet vi overraskende lite om. Lærere og skoleklasser har mulighet til å utvide undervisningstilbudet ved å dra til Læringssenteret på Utøya.

Publisert: 04.08.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser?

Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante.

Publisert: 20.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo