Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (4)
  • Blogg (3)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (7)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Læreplaner (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (7)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Veum (1)
  • Kjellrun Hiis Hauge (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Pauline Book (1)
  • Willy Aagre (1)
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks

Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig?

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hvordan skaper utdanningsteknologi et hierarki mellom lærere?

Kompetansen til de som fremmer innovativ teknologibruk i klasserommet er ofte i tråd med kommersielle interesser.

Publisert: 22.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Skulen bør la born få uttrykke deira miljøengasjement

Born og unge syner eit stort engasjement og ansvar for klima, og mange forstår berekraft som eit individuelt ansvar. Born treng hjelp til å forstå dei større systemperspektiva i berekraftspørsmål.

Publisert: 14.03.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Meir kritikk i klasserommet

KRONIKK: Mange elevar slit med å skilje marknadsføring frå informasjon. Omgrep som «kritisk tenking» og «kritisk tekstkompetanse» må vere meir enn fagre ord og fine målsetjingar.

Publisert: 16.02.2020 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo