Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (8)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (8)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (4)
  • Helsedirektoratet (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Veum (1)
  • Hilde Gunn Slottemo (1)
  • Irene Trysnes (1)
  • Kolbjørn Gjære (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Pauline Book (1)
  • Ronald Mayora Synnes (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Yvonne Larsen (1)
Kronikk

Skolen er samtaledemokratiets grunnstein

KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet?

Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier

De muslimske guttene opplever dette verst. De utsettes for et dobbelt stigma. Det er knyttet både til sosial ekskludering og stempling som ekstremist, skriver kronikkforfatterne.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Rusforebygging i skolen – med nye læreplaner

Fornyede læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring, LK20, innføres nå gradvis fra og med 1. august. Planenes innhold aktualiserer spørsmålet om, og hvordan rusforebyggende arbeid kommer til å ha en plass i skolen framover.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Helsedirektoratet
Kronikk

Meir kritikk i klasserommet

KRONIKK: Mange elevar slit med å skilje marknadsføring frå informasjon. Omgrep som «kritisk tenking» og «kritisk tekstkompetanse» må vere meir enn fagre ord og fine målsetjingar.

Publisert: 16.02.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo