Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)
  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (14)
  • Forskning og metode (14)
  • Lærerutdanning (14)
  • Høgskole og universitet (9)
  • Læreplaner (3)
  • Matematikk (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (4)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (3)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Toril Aagaard (3)
  • Agnete Bueie (2)
  • Ove Edvard Hatlevik (2)
  • Andreas Lund (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Cathrine Tømte (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Hjørdis Hjukse (1)
  • Ingvild Bergan (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Lina Rebekka Kobberstad (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
  • Synnøve H. Amdam (1)
  • Tarja Irene Tikkanen (1)
  • Trond Frigstad (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning

ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?

Internett og sosiale medier har skapt nye arenaer for språklig samhandling. Hvordan leser og forstår framtidige lærere tekster de møter der?

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Forskningsnotat

Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?

I forskningsnotatet oppsummeres funn fra 48 internasjonale og norske forskningsartikler, om lærerstudenters digitale kompetanser.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway

Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner.

Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers

De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente.

Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagartikkel

Digital undervisning i høyere utdanning

Hvordan kan foreleser bidra til økt deltakelse i digital undervisning? Denne studien benytter studenterfaringer, tidligere studier og foreleseres egne erfaringer til å diskutere hva som kan fremme aktivitet og motvirke passivitet i digital undervisning.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educator in a digital age: A study of transformative agency

Digital utvikling skaper store muligheter innen læring dersom den brukes strategisk. Det kan imidlertid også føre til at studenter drukner i digitale arkiver, kaster bort tid på formålsløse søk, sliter med å skille verifiserbar informasjon fra falsk og bruker kopier- og lim inn når de svarer på oppgaver.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program

Hvilken betydning har koronapandemien hatt for barnehagelærerstudentenes bruk av digital teknologi?

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life

Denne artikkelen ser på hvordan lærerstudenter utvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studentene forventes å ha oppnådd et visst nivå av relevant digital kompetanse når de begynner i lærerutdanningen, ikke minst fordi de har vokst opp i et digitalt samfunn med et skolesystem som oppmuntrer til bruk av digitale verktøy som en del av læringsprosessen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Artikkel

Verdenspremiere: Trener på møtet med foreldrene – med VR

Overgangen fra lærerstudent til å være lærer er stor for mange. Spesielt kan utviklingssamtalen være utfordrende. Det kan kanskje VR-teknologi utviklet på HINN gjøre noe med

Publisert: 20.10.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Engelsk — Fagfellevurdert

Digitalization of teacher education: Are we prepared for epistemic change?

Denne artikkelen tar for seg ny kunnskap i kjølvannet av økt digitalisering, og i hvilken grad lærerstudenter er forberedt på slike kunnskapsmessige endringer i lærerutdanningen. Funnene indikerer at lærerutdanningene har en tendens til å sette søkelyset på bruken av digital teknologi, men mindre på å ta opp de mer dyptgående, kunnskapsmessige problemene i arbeidet med å fremme lærerstudentenes digitale dømmekraft.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

“I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use

Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt.

Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo