Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Omtale (2)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (12)
  • Matematikk (12)
  • Læreplaner (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læremidler (2)
  • Barnehage (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Naturfag (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Eirik Jåtten (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Morten Munthe (1)
  • Nils Buchholtz (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
  • Yngve Vogt (1)
Fagartikkel

Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning

ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Engelsk — Fagfellevurdert

Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter

Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring.

Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Forskningsnotat

Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning

Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algoritmisk tenkning. Det nye forskningsnotatet i GrunnDig-prosjektet har sett nærmere på hvordan elever kan øke sin kompetanse ved hjelp av slike verktøy.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Programmering blir allemannseie i skolen

Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Elever kan lære mer matematikk i friluft

Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt.

Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Rekne-videoar bør bli framtidas mattelekser

Kunnskapsministeren har sendt norske lærarar tilbake på skulebenken for å bøta på svake matteresultat. Men medan læraren er vekke for å ta vidareutdanning, blir det eigentlege problemet att i klasserommet.

Publisert: 09.10.2017 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Omtale

Internasjonalt forskningsprosjekt på matematikkferdigheter

Elevers matematikkferdigheter skal bli bedre. Det er målet til EU-prosjektet MILAGE, hvor Nord universitet er sentrale.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Digitale læremidler og tidlig algebralæring

Det er bredt dokumentert at algebra er et utfordrende emneområde i matematikk for mange elever. Visualisering gjennom spill kan fungere, men noen spilltyper fungerer bedre enn andre.

Publisert: 08.01.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Spillbasert læring - Håndholdte spillkonsoller i skolen

Det er påfallende hvor raskt elever lærer når de holder på med vanskelige dataspill. En skole gjennomførte et prosjekt der man ville undersøke om hjernetrimspill kan hjelpe elevene til å bli bedre i tradisjonell hoderegning. Det viste seg at elevene klarte å løse hoderegningsoppgaver raskere, og at svake elever hadde større forbedring enn de sterke.

Publisert: 23.02.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo