Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (3)
  • Kronikk (3)
  • Omtale (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (16)
  • Organisering (16)
  • Skoleutvikling (4)
  • Klasseledelse (3)
  • Læremidler (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Selvregulering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Bedre skole (3)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • forskning.no (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Birgitte Grydeland Pollen (2)
  • Magnus Heie (2)
  • Amanda Iselin Olesen Andersen (1)
  • Dag Yngve Jacobsen (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Gunnhild Johnsen Hjetland (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Inger Dagrun Langseth (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Morten Søby (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Stefan Vincent Strømnes (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Turi Reiten Finserås (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagfellevurdert

Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen

Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen?

Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Artikkel

Ny bokutgivelse gir svar: Lærere lærer av video

Systematisk bruk av video forbedrer ikke bare undervisningskvaliteten, men kan også endre måten lærere planlegger, gjennomfører og vurderer undervisningen sin på. – Dette er en bok mange har savnet, sier forskerne.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Læringsanalyse – tilbakeblikk og frampek

For å lykkes i arbeidet med læringsanalyse i norsk utdanning må det legges nasjonale politiske føringer på feltet. Hvis ikke vil teknologiselskapene forme utdanningen ut fra de kommersielle muligheter som skapes i et marked for læring der kunstig intelligens spiller en sentral rolle.

Publisert: 28.02.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 4/2023
Omtale

Læreren og ChatGPT

Dataprogrammer som kan dikte, skape tekster og designe nye legemidler har på rekordtid blitt tilgjengelige for alle. Men hvordan skal lærere forholde seg til at kunstig intelligens brukes i klasserommet? Ny bok gir råd.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Kunnskaps­ministeren feier mobilen under teppet

DEBATT: Mobilfrie skoler kan fort bli en politisk hvilepute der ansvaret for å håndtere barn og ungdoms mobilbruk skyves bort fra fellesskapet og over på foreldrene, skriver innleggsforfatterne.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Nettressurs for profesjonsfaglig utvikling

Nettbaserte ressurser kan være et rimelig og fleksibelt utgangspunkt for profesjonsfaglig utviklingsarbeid. En forutsetning for at dette skal fungere, er at nettressursen tilfredsstiller visse kvalitetskrav, men like viktig er det at skolen er i stand til å tilpasse bruken til sine lokale behov.

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Kronikk

Kan læring bli bedre med både ark og app?

KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra forskning.no
Omtale

Hva syns elever om å bruke nettbrett som læringsverktøy?

De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. Men hvilke oppfatninger har elever av nettbrett som læringsverktøy? Både positive og negative, ifølge en litteraturgjennomgang av internasjonal forskning på nettbrett fra 2019.

Publisert: 30.03.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Omtale

Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.

Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel

Å ta i bruk omvend undervisning – korleis og kvifor

Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ut over tid.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel

Undervisning i teknologirike klasserom krever mer av læreren

Teknologi og digitale læringsressurser gir stadig nye muligheter for læring. Men hvordan lede et klasserom fullt av teknologi?

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Læringsanalyse i praksis

Læringsanalyse er i vinden, og svært mye blir skrevet om dette internasjonalt. Praktiske prosjekter rettet mot grunnutdanningen har likevel vært en sjeldenhet. I AVT-prosjektet har man sett på hvordan elevdata fra ulike private leverandører av pedagogisk programvare kan samles på en slik måte at de kommer eleven til gode.

Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommets episode 14: Mobilforbud i skolen?

Er det et poeng å diskutere et landsdekkende skoleforbud mot mobiltelefoner? Eller kan elever regulere mobilbruken i skoletida selv?

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo