Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (2)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (13)
  • Vurdering (13)
  • Læremidler (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Uniped (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Øystein Gilje (2)
  • Audhild Norendal (1)
  • Bernt Arne Bertheussen (1)
  • Cecilie Isaksen Eftedal (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Ingunn Bremnes Stubdal (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Petter Bjellås (1)
  • Pål Helland (1)
  • Tony Burner (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Åse Strandbu (1)
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Videotilbakemeldingar − har du først prøvd det, så sluttar du ikkje

Internasjonal forsking slår fast at læringsfremjande vurdering er viktig. Men trass i ulike nasjonale satsingar viser det seg at elevane får stadig færre slike vurderingar jo høgare opp i klassane dei kjem. Bruk av videotilbakemeldingar kan vera eit godt tiltak.

Publisert: 08.02.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagfellevurdert

«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.»

Videorespons er tilbakemeldinger gitt i form av videoopptak. Undersøkelse blant studenter i grunnskolelærerutdanningen viser at de opplever slik respons mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og at sammen med skjermopptak av visning av studenttekster var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. Dessuten opplevdes slik respons mer motiverende.

Publisert: 24.11.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen?

Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene?

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat

Fordelar og ulempar med digital vurdering

Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke digitale verktøy i større vurderingar.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Vurdering av elevens kompetanse uten blyant og papir – digitalt arbeid med multimodale tekster i alle fag

Begrepet sammensatte tekster ble introdusert i norsk skole i forbindelse med Kunnskapsløftet. Det har til nå særlig vært norsklæreren som har lært elevene om tekster satt sammen av ulike uttrykksformer, som lyd, bilde, skrift og symboler. Et nytt forskningsprosjekt ser nærmere på vurderingen av elevenes sammensatte tekster i alle fag.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Forsøk med digitalt verktøy for hverandrevurdering

I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt.

Publisert: 26.09.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tydelige digitale skillelinjer

OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018.

Publisert: 03.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Storspillere, motivasjon og skoleprestasjoner

Ungdom flest tilbringer nå like mye tid med skjerm som på skolen. Hvordan påvirker det læring og karakterer?

Publisert: 29.01.2016
Fagartikkel

Digitale verktøy – en hjelp i formativ vurdering

En studie viser at selv lærere med lang erfaring og god innsikt i vurdering for læring hadde begrenset innsikt i hvordan digitale verktøy kan veves inn i vurderingsarbeidet. Skolelederne viste også lite systematikk i arbeidet med å øke lærernes digitale kompetanse på dette feltet.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Hvordan gjør vi det? Tilpasset opplæring i praksis

Lærere får stadig beskjed om å tilpasse bedre, uten noen presis beskrivelse av hvordan dette kan gjøres. Ved å ta utgangspunkt i læreres egne erfaringer kan man finne mange muligheter for å tilpasse opplæringen. Eksemplene omhandler prosessorientert arbeid, bruk av IKT og nye varianter av tradisjonelle prøveformer.

Publisert: 29.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagfellevurdert

Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring

Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo