Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (34)

Artikkeltema

  • Engelsk (34)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Læreplaner (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Muntlig språk (4)
  • Norsk som andrespråk (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Norsk (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Digitalisering (2)
  • Fremmedspråk (2)
  • Vurdering (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (34)

Artikkelforfatter

  • Lisbeth M. Brevik (10)
  • Ulrikke Rindal (4)
  • Glenn Ole Hellekjær (3)
  • Ingrid Rodrick Beiler (3)
  • Christian Carlsen (2)
  • Gunvald Skeiseid (2)
  • Tony Burner (2)
  • Adam Wild (1)
  • Anders Myrset (1)
  • Anna Birketveit (1)
  • Annie Karoline Olafsrud (1)
  • Camilla Bjørke (1)
  • Eva Thue Vold (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Hilde Hasselgård (1)
  • Hilde Tørnby (1)
  • Hildegunn Lahlum Helness (1)
  • Ingebjørg Mellegård (1)
  • Ingrid Hjeltnes (1)
  • Jennifer Luoto (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Kaja G. Skarpaas (1)
  • Kari-Jorunn Lunde (1)
  • Karina Rose Mahan (1)
  • Katharina Køber Garvoll (1)
  • Kirsti Klette (1)
  • Kåre Nitter Rugesæter (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Manuela Iannuzzi (1)
  • Margrethe Hall Christensen (1)
  • Milica Savić (1)
  • Mina Trygg Solberg (1)
  • Mona E. Flognfeldt (1)
  • Ola Haukland (1)
  • Rikke Pihlstrøm (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
  • Thomas Arnesen (1)
Fagartikkel

Videreutdanning i engelsk – lærere tar grep og endrer undervisningspraksis

En studie viser at videreutdanning i engelsk fører til at lærerne legger mer vekt på å bruke engelsk aktivt i undervisningen. De beveger seg også bort fra tradisjonell glosetrening, for heller å arbeide med nye ord og fraser i en naturlig, språklig kontekst.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Engelskundervisning med hånddukken Lucy

Engelskspråklige medier bidrar til at førsteklassinger kommer til skolen med ulike forkunnskaper i engelsk, og for læreren kan det være utfordrende å få tak på hva førsteklassingene kan. Med en hånddukke skapes det en autentisk kommunikasjonssituasjon der barna får utfolde seg og samhandle på engelsk.

Publisert: 20.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag

Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap

Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Hvordan bidra til et mer nyansert syn på høflighet i engelskfaget

Hva det vil si å være høflig, er en del av læreplanen for engelskfaget. Men når man skal definere høflighet, så ender man lett opp i generaliseringer og stereotypier.

Publisert: 28.04.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Utvikling av skrivekompetanse i engelsk

En av skolens viktigste oppgaver er å utvikle elevenes skrivekompetanse, noe elevene trenger for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv. En videostudie har undersøkt hva som kjennetegner skriveundervisning i engelsk på ungdomstrinnet.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Engelskundervisning i flerspråklige klasserom. 10 praktiske undervisningsforslag

Det flerspråklige perspektivet er viktig også i grunnskolens engelskundervisning. Her presenteres ti undervisningsforslag som kan brukes i klasserom der elevene har mange ulike morsmål. Oppleggene krever ikke spesiell språkkompetanse av læreren, ut over norsk og engelsk.

Publisert: 14.12.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Livsmestring, mangfold, relevans - Engelskfaget etter fagfornyelsen

Fagfornyelsen vektlegger nye sider ved engelskfaget, der elevenes interesser og mulighet til selv å utforske språket er blitt viktigere. En utfordring for skolen blir å komme fram til en felles fortolkning og forberede kollegiet til læreplanens nye krav.

Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Flerspråklige strategier i engelsk skriveundervisning

Læreplanens overordnede del fastslår at det kan være verdifullt for elever å bruke flerspråklighet som ressurs i skolen. En god begynnelse kan være å finne ut hvilke språk dine elever kan, ut over norsk og engelsk.

Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel

«I mix all the språk»– om engelskopplæring i flerspråklige klasserom

Elevers flerspråklige bakgrunn blir i liten grad tatt hensyn til i engelsk som tredjespråk, selv når læreren har relevant videreutdanning. Derfor bør forskriften for særskilt språkopplæring revideres, slik at den blir mer i tråd med kommende læreplan.

Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel

Engelsk og onlinespill

Ungdom som spiller mye dataspill, blir bedre i engelsk. Fritidsinteresser er avgjørende for leseferdighetene. Alle forteller at det er engelsk på fritiden som har gjort dem til gode lesere – og den årsaken som kommer tydeligst fram, er online gaming.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Engelsk programfag – noen forslag til endringer - Læreplan 2020

Engelsk programfag har vært for opptatt av innhold. Ved å legge større vekt på tekstproduksjon og ved å utnytte fagets muligheter til fordypning, vil faget i større grad kunne forberede elevene til arbeid og studier.

Publisert: 08.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Fagartikkel

Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting

Yrkesretting skal bidra til at elever på yrkesfag erfarer hvordan og hvorfor engelsk er relevant for dem. Men yrkesrelevans er ikke nok. Engelskfaget må også ha samfunnsrelevans, ungdomsrelevans og individrelevans for elevene.

Publisert: 21.11.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver

Nye læringsstøttende prøver i engelsk gjør det mulig å følge elevers utvikling gjennom det første året i videregående skole. Prøvene omfatter lesing, lytting og bruk av engelsk.

Publisert: 22.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Uttaleundervisning i verdensspråket engelsk

I læreplanen presenteres engelsk som et verdensspråk vi trenger i møte med mennesker fra andre land. Samtidig skal lærere sørge for at elevene bruker «sentrale mønstre for uttale». I en studie er videoopptak av engelsklæreres uttaleundervisning analysert sammen med et forslag til sentrale mønstre i engelskuttale.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Om å snakke norskengelsk

Læreplanen i engelsk er vag når det gjelder uttale, men siden kommunikasjon står sentralt i formålet for engelskfaget, kan man tenke seg at det viktigste er at uttalen er forståelig. En studie har undersøkt hva utlendinger synes om uttalen vår.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Om å differensiere engelskundervisningen

Utvikling av elevenes språkferdigheter er sentralt i engelskfaget, og det vil være nærliggende å tenke at færre elever i klasserommet gir mulighet for økt differensiering. En videostudie har undersøkt hvordan engelskundervisningen differensieres i delingstimer og mestringsgrupper.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Erfaringer med formativ skrivevurdering i engelsk

I små fag med få timer kan det være vanskelig å få til gode formative vurderingspraksiser, og det kan skape konflikt mellom elevers og læreres oppfatninger av hvordan dette skal praktiseres. Men det fins tiltak som kan minske motsetningene og føre til en mer formativ vurderingspraksis.

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo