Artikkel Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter i skoleløpet. Men jentene presterer best når det gjelder. Ny forskning viser at gutter presterer stadig bedre enn jenter i engelsk på 5. trinn og 8. trinn. Men på 10. trinn skjer noe: Jentene presterer best. Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever på yrkesfag bør lære engelsk som er tilpasset arbeidslivet Hvordan det undervises på yrkesfag er mye snakket om, men lite studert. I hvert fall når det kommer til fagene alle skal ha felles. Hva synes elevene og lærerne egentlig om undervisningen? Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Er det verdt tiden å begynne med engelskopplæring for seksåringer? ─ Vi vet rett og slett ikke om det er hensiktsmessig å begynne med engelskopplæring så tidlig som i første klasse, sier forsker. Nå skal aktuelt prosjekt undersøke undervisningen og hva elevene lærer seg på egenhånd utenfor skolen. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Snakkes det kun engelsk i engelsktimer? Språkforskere har undersøkt hvor mye engelsk og norsk det snakkes i engelsktimer på ungdomstrinnet – og hvor mye norsk det er behov for. Publisert: 05.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk. Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Dataspilling gjør unge bedre i engelsk Ungdom som spiller mye dataspill på nett blir bedre i engelsk enn andre. Noen av elevene scorer langt bedre i engelsk enn i norsk. Totalt 10 331 elever ble undersøkt i to nasjonale undersøkelser. Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Avgjørende at elever ser nytten av egen læring Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk. Publisert: 02.12.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel “It is good exercise….and it’s pretty exciting” - Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet. Publisert: 03.09.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Enkle læremidler kan skape gode muntlige interaksjoner i klasserommet - Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet. Publisert: 03.09.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel På sporet av et essay Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet. Publisert: 29.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Digital skolehverdag øker lærerens betydning Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen. Publisert: 15.01.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo