Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Omtale (2)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (11)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (11)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (4)
  • Sonja Balci (2)
  • Stig Nøra (2)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Skal også barn og unge få hjelp på familievernkontoret?

Det er både fordeler og ulemper ved det, ifølge en fersk rapport fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Samtidig peker forskerne på spesielt én ting som må på plass først.

Publisert: 01.07.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hverdagslivet må få større plass når fagfolk skal hjelpe barn og unge

Det er livet hjemme, på skolen og blant venner som er viktigst for barn og unge. Barn lever sine liv på tvers av slik de offentlige tjenestene er organisert, påpeker forskere.

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Partnerskap mellom lærer og bibliotekar

Ny doktorgrad kan danne grunnlag for samarbeid mellom lærer- og bibliotekarstudenter.

Publisert: 05.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norden

Introduksjonsprogrammene bidrar til at flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norge og Sverige enn i andre europeiske land, ifølge ny rapport.

Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker bekymret for pillekultur hos ungdom

Stadig flere ungdommer er storforbrukere av smertestillende piller. De trenger å lære seg mer om hvordan lytte til kroppen sin, mener OsloMet-forsker Siv Skarstein.

Publisert: 24.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barnevernet må lytte til Facebook-protester

I forskjellige protestgrupper på Facebook får barnevernet hard medfart. OsloMet-forsker Edda Stang har forsket på Facebook-gruppene og mener de kan ha viktige innspill til barnevernspolitikken.

Publisert: 14.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker bekymret over spedbarnsforeldres mobilbruk

Nina Misvær har fem konkrete råd. – Vær bevisst på mobilbruken når du er sammen med spedbarnet ditt, påpeker hun.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Rådgivning i skole og barnehage

I tillegg til direkte samtaler med barn og elever, mener førstelektor Adam Vogt at kollegaveiledning og foreldrerådgivning er svært aktuelle former for rådgiving.

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Bruk av personlige erfaringer i rådgiving

I arbeidet med videreutdanning av PP-rådgivere fikk de ideen til å forske på hvordan rådgiverne bruker personlige erfaringer i veiledning av lærere, foreldre og elever.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Situasjonsbestemt språk

Viktig at barn får snakke det språket de ønsker i vanskelige situasjoner.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo