Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Naturfag (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsdirektoratet (6)

Artikkelforfatter

  • Knut Roald (1)
  • Lasse Arntsen (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
Forskningsnotat

Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?

I forskningsnotatet oppsummeres funn fra 48 internasjonale og norske forskningsartikler, om lærerstudenters digitale kompetanser.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Mer og bedre barnehageforskning

Vi får stadig flere forskningsstudier i barnehager, og kvaliteten på studiene blir bedre. Det viser denne kartleggingen av skandinavisk barnehageforsking 2006-19.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Om ledelse av kvalitetsarbeid

Denne artikkelen har sett på hva som skal til for at kvalitetsarbeid lykkes.  Det er viktig med samarbeid mellom politiske aktører, administrasjonen og profesjonsgruppene i kommunen/fylkeskommunen og alle må være kjent med  fremdriften i det årlige kvalitetsarbeidet.

Publisert: 20.11.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Skyldes nedgangen i mobbingen metodiske effekter?

Da man innførte spørsmål om krenkelser i Elevundersøkelsen i 2013, sank andelen elever som rapporterer om mobbing. NTNU Samfunnsforskning har undersøkt om nedgangen er reell.

Publisert: 29.10.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Naturfagene i norsk skole anno 2015

En ekstern ekspertgruppe oppnevnt av Utdanningsdirektoratet har gjennomgått innholdet i fellesfaget naturfag og de naturvitenskapelige programfagene i videregående skole.

Publisert: 13.08.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Relasjonsbasert klasseledelse

Forskning på relasjonsbasert klasseledelse hadde som mål å få mer kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle sin kompetanse, og hvilke elementer som er avgjørende for god klasseledelse og positive relasjoner mellom lærer og den enkelte elev.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo