Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (2)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (16)
  • Motivasjon (16)
  • Oppvekst og levekår (16)
  • Psykisk helse (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Studieforberedende (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Skolevegring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nord Universitet (3)
  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Søkelys på arbeidslivet (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Veslemøy Jarmann (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Evi Schmid (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Heidi Raae Vinge (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Jan Erik Andreassen (1)
  • Knut Røed (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Mette Sønderskov (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Nils Breilid (1)
  • Nina Kjeøy (1)
  • Per Tronsmo (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Svein-Arnt Eriksen (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
Fagfellevurdert

Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem?

Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring?

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel

Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon

Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon.

Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen

Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»?

Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

Publisert: 25.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene

Et viktig spørsmål i forbindelse med alternative opplæringstilbud er deres forankring i arbeidslivet. Forskning fra andre land viser at alternative opplæringstilbud står i et spenningsfelt mellom økonomiske og sosiale hensyn.

Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 39) 2/2022
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Kronikk

De er ikke i stand til å møte på skolen, derfor møter skolen dem

Ungdommer som ikke klarer å møte på skolen, må få en lovfestet rett til nettbaserte skoletilbud, mener kronikkforfatteren.

Publisert: 08.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Forsker på europeisk ungdom som faller utenfor

Mange unge voksne som faller utenfor både arbeid og utdanning har ofte store problemer med å komme seg tilbake. Forskere fra femten land vil finne ut hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen

Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Idrettskulturen skviser ungdom ut av trening og aktivitet

Roland van den Tillaar, professor i idrettsvitenskap ved Nord universitet, mener at idrettskulturen i ungdomsårene er altfor prestasjonsorientert.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Nord Universitet
Omtale

Hvorfor har grunnskolebarn fravær?

Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen.

Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagfellevurdert

Bidrar medikalisering av ungdom til utstøtning fra skole og arbeidsliv?

Det er økende tilstrømning til uføretrygd, særlig blant unge. Vi drøfter mulige årsaker til dette, og reiser spørsmål om vi har for lett for å ty til en sykdomsforståelse av de personlige utfordringene mange ungdommer møter.

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Podcast

Elever som lever i fattigdom - hvordan påvirker det skolehverdagen?

Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Hvordan påvirker dette skoleprestasjonene til elevene og hva kan egentlig skolen gjøre?

Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

- Einsemd er like farleg som usunn mat

Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor.

Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo