Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (10)
  • Motivasjon (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Psykisk helse (3)
  • Skolevegring (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (10)

Artikkelforfatter

  • Eli Fjeldseth Røys (2)
  • Børge Holden (1)
  • Jan-Ivar Sållman (1)
  • Jørn Kroken (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marit Irene Uglum (1)
  • Monica Vedvik (1)
  • Per Egil Mjaavatn (1)
  • Per Frostad (1)
  • Solveig Bru Egeland (1)
  • Svein Sigurd Bøe (1)
  • Ulf Larsen (1)
Fagartikkel

Om blinde flekkar i møte med elevmangfaldet

Dei sosioøkonomiske skilnadane i skulen er svært resistente og overlever satsingar og program. I denne artikkelen spør artikkelforfattaren om det dermed er slik at skulen kan frikjennast i arbeidet med å gjere skilnadane mindre? Eller er det slik at skulen gjennom sine kulturar og sin arbeidsmåte umedvete forsterkar og attskapar desse skilnadane?

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Våre håpefulle – når forventning blir fravær

Denne artikkelen handler om bekymringsfullt skolefravær. Artikkelforfatteren velger å benytte dette begrepet framfor det mye brukte begrepet skolevegring. Hun mener begrepet vegring om fraværsproblematikk i skolen oppleves som for snevert når man står overfor en så mangesidig utfordring.

Publisert: 05.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Meistringsopplevingar i den vidaregåande skulen

I eit kunnskapssamfunn er utdanning ein sentral inngangsport til arbeidslivet. Fråfallsproblematikken i vidaregåande opplæring skapar politisk uro, og i seinare tid er det sett inn fleire nasjonale system- og individretta tiltak for å auke gjennomføringsprosenten. Føremålet med denne artikkelen er å sette søkelyset på nokre sentrale faktorar som kan gi elevar med åtferdsvanskar meistringsopplevingar slik at dei trivst på skulen. For å få til dette er det nødvendig at elevane si stemme vert høyrd.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagartikkel

Jeg får ikke sove!

Nyere forskning viser en klar sammenheng mellom bruk av digitale kommunikasjonsverktøy, søvn og skolevansker. Forfatteren av denne artikkelen, som er lærer og spesialpedagog i den videregående skolen, opplever at mange fagvansker har sammenheng med søvnmønsteret til eleven. Hun mener at kampen for å ta søvnen tilbake er en av de viktigste vi står overfor i dagens skole. Og kanskje den vanskeligste. Og hvem skal ta den?

Publisert: 15.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2015
Fagartikkel

Ungdoms opplevelse av spesialskole og overgang til videregående utdanning

Denne artikkelen omhandler en studie basert på intervju med 20 ungdommer som har fullført 10. klasse i spesialskole. Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan ungdommene trivdes faglig og sosialt på spesialskolen, og hvorvidt de opplever undervisningstilbudet som relevant for de krav og forventninger de har møtt i videregående skole. En av konklusjonene i studien er at ungdommene etterlyser tettere oppfølging også i videregående skole tilsvarende det de fikk på ungdomstrinnet.

Publisert: 11.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Tanker om å slutte på videregående skole - Er ensomhet en viktig faktor?

Denne artikkelen bygger på data fra et prosjekt som omfatter 1880 elever i første klasse i videregående skole i Sør-Trøndelag. Hvilke tanker har disse elevene om å slutte på skolen, og hvilke faktorer kan være med på å prege disse tankene?

Publisert: 02.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagartikkel

Skolefravær uten gyldig grunn - Hva er den beste betegnelsen?

Noen barn og unge er borte fra skolen, eller er på skolen uten å delta i undervisning. Dette skjer uten gyldig grunn som for eksempel sykdom eller store sosiale problemer. Fraværet skjer også etter elevens eget valg og ønske; foreldre eller andre hindrer ikke eleven i å gå på skolen. Denne artikkelen drøfter ulike betegnelser på denne atferden.

Publisert: 07.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Fagartikkel

Hva om skolen var en "godisfabrikk"? - Opplæring i og bruk av digitale fortellinger

Denne artikkelen oppsummerer et pilotprosjekt gjennomført i grunnskolen på niende klassetrinn. Hensikten med undersøkelsen var å få vite mer om elevers erfaringer med opplæring i og bruk av digitale fortellinger.

Publisert: 06.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 9/2012
Fagfellevurdert

Ungdom med særskilte behov - frå trygd til arbeid

Kva faktorar har positiv medverknad på overgangen frå trygd til arbeid for ungdom med særskilte behov?

Publisert: 17.07.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo