Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (11)
  • Høgskole og universitet (11)
  • Lærerutdanning (11)
  • Forskning og metode (5)
  • Ny som lærer (4)
  • Digitalisering (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Nødland Skogedal (2)
  • Anne Furu (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Johanna Birkeland (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Oliver Thiel (1)
  • Signe Marie Hanssen (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Steinarr Sommerset (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Tove Lafton (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Berekraft i barnehagen må vere meir enn søppelsortering

I norske barnehagar skal berekraft vere eit gjennomgåande tema og verdigrunnlag. Men barna lærer ofte berre å rydde avfall, viser forsking.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Fagartikkel

Studentene lagde skulpturer av kosteskaft

Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagfellevurdert

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

En metode for å utvikle undervisningen i en mer studentaktiv retning, kaller vi omvendt undervisning. Det er ikke bare en metode, men også en mental innstilling for å snu oppmerksomheten fra læreren til den lærende.

Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Podcast

BluPodden: Nyutdanna barnehagelærar, hjelpetrengande eller visjonære?

Har du lurt på korleis det er å vere nyutdanna barnehagelærar?

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Inspirerende barnehage-undervisning

Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer.

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Artikkel

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen –en problematisering av erfaringslæringens plass

Denne artikkelen undersøker hva en problematisering av erfaringslæring kan bidra med i forståelsen av studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen.

Publisert: 23.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?

I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet?

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo