Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Hørselsvansker (8)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Autisme (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (8)

Artikkelforfatter

  • Ann Mette Rekkedal (2)
  • Andreas Struve (1)
  • Anne Berg (1)
  • Cathrine Alstad (1)
  • Charlotte Caspari (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marianne Pilskog Nyhus (1)
  • Sara Skogli Wiik (1)
Fagartikkel

Erfaringer i arbeid med livsmestring for ungdom med hørselsutfordringer

I denne artikkelen forteller audiopedagog Sara Skogli Wiik om hvordan Hørselspedagogene i prosjektet «Tenk fremover!» jobber med temaet livsmestring overfor ungdom med hørselsutfordringer. Artikkelen kan også være relevant for fagpersoner som jobber med andre ungdomsgrupper.

Publisert: 23.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Barn med nedsatt hørsel i barnehage og skole

Denne artikkelen redegjør for forskningsresultater om hvordan nedsatt hørsel i mild til moderat grad kan påvirke språktilegnelsen hos barnehagebarn og på språk- og leseferdighetene til elever i grunnskolen. Det blir også gitt tips om hvordan pedagoger kan tilrettelegge for at barn med nedsatt hørsel skal få best mulige utviklingsmuligheter.

Publisert: 03.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter

En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

God lyd i skolen. Betydningen av lydutjevningsanlegg som universell utforming

Lydutjevningsanlegg (høyttalersystem) bidrar til bedre lytteforhold. Forfatteren av denne artikkelen skriver at det særlig er de yngste elevene og elever med ulike grader av hørselsvansker som har god nytte av slike anlegg. I tillegg kan det også ha positiv effekt på læringsmiljøet for andre elever og for læreren, ved at flere elever får med seg undervisningen uten å bli forstyrret av bakgrunnsstøy.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Autismespekterforstyrrelser og auditive prosesseringsvansker

Denne artikkelen gjennomgår og beskriver forskning om auditiv prosessering og vansker knyttet til dette for personer med autismespekterforstyrrelser. Artikkelforfatterne har erfaring med at hørseltekniske hjelpemidler som samtaleforsterker kan forbedre kommunikasjon for noen i denne gruppen, men dette er et lite anvendt tiltak i Norge.

Publisert: 20.09.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Fagartikkel

Døve barn og språkutvikling – flere veier og ulike perspektiver

Forfatteren av denne artikkelen har selv vokst opp med hørselshemming og deler her noen av de erfaringene hun har gjort. Hovedfokuset for artikkelen er hvordan fagpersoner kan hjelpe foreldre å gjøre gode informerte valg for sine hørselshemmede barn med hensyn til deres språkutvikling.

Publisert: 15.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Fagartikkel

«Jeg vil slappe av» – Protest i rådgivningssamtalen mellom en lærer og en døv, utviklingshemmet elev

Temaet for prosjektet som artikkelen tar utgangspunkt i, var å undersøke rådgivningspraksis i videregående opplæring for døve med flere funksjonshemninger. Med teori om samtaleanalyse som bakgrunn rettes søkelyset i denne artikkelen mot tre sekvenser fra to rådgivningssamtaler mellom lærer og elev.

Publisert: 25.02.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo