Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (11)
  • Skoleutvikling (11)
  • Forskning og metode (4)
  • Organisering (3)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (3)
  • Ledelse (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Lesesenteret (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Anne-Karin Haldorsen (1)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Camilla Gudmundsdatter Magnusson (1)
  • Elaine Munthe (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Kari Smith (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Misha Frame Jemsek (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Tone Baugstø (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring

Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere.

Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen

Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.

Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast

Tett på Kirsti Klette: Klasseromsforskningens førstedame

Kirsti Klette er trolig den mest berømte skoleforskeren i Norden. Hun har besøkt hundrevis av klasserom for å finne ut om lærerne gjør det de sier at de gjør. De første tiårene møtte hun opp med penn og papir. I dag drasser hun med seg to-tre videokamera inn i klasserommene.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø

Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort og tverrfaglig forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger.

Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lærere ønsker å utvikle seg for elevene sine

Ønsket om å bli dyktigere til å hjelpe og støtte elevene er den viktigste grunnen til at lærere vil engasjere seg i utviklingsarbeid i skolen.

Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

«Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet

Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling.

Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling

Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo