Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (20)
  • Fagartikkel (9)
  • Blogg (6)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (38)
  • Samspill og relasjoner (9)
  • Atferd (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Motivasjon (4)
  • Mobbing (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Skolevegring (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (38)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (4)
  • Pål Roland (4)
  • Grete Sørensen Vaaland (3)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (3)
  • Kirsti Tveitereid (2)
  • Lars Edvin Bru (2)
  • Maren Stabel Tvedt (2)
  • Randi M. Sølvik (2)
  • Trude Havik (2)
  • Unni Vere Midthassel (2)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Ellen Elvethon (1)
  • Erik Nordgreen (1)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Karoline Reilstad (1)
  • Kåre Andreas Folkvord (1)
  • Thormod Idsøe (1)
Podcast

Episode 27: Hvordan bli en autoritativ voksen?

Er det mulig å gå fra en ettergivende voksen til en autoritativ, og i så fall hvordan? Og hvorfor er det så viktig at alle voksne prøver å strekke seg mot å være autoritative i møte med barn?

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST

I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – Dette er med på å danne eit bilete av om elevane får det betre med seg sjølv på skulen som følgje av dette opplegget, seier ho.

Publisert: 13.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Episode 9: Den autoritative voksenrollen

Hva vil det si å være en autoritativ voksen? Og hvorfor bør alle voksne strekke seg mot å bli mer autoritative i møte med barn?

Publisert: 22.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lærere ønsker å utvikle seg for elevene sine

Ønsket om å bli dyktigere til å hjelpe og støtte elevene er den viktigste grunnen til at lærere vil engasjere seg i utviklingsarbeid i skolen.

Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Runddansen mellom relasjonar og læring

Me må slutte å skilje mellom relasjonsbygging og fagformidling. Runddansen mellom relasjonar og læring er tett. Trinna blir satt frå første dag, men dansen held fram gjennom heile skuleløpet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ulike typer motivasjon – betydning for psykisk helse

Å gjøre noe som gir mening, er viktig for god psykisk helse. Elevene i klasserommet kan ha ulik type motivasjon, og læreres kunnskap om dette kan bli avgjørende for elevenes utvikling.

Publisert: 07.04.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever blir mer engasjerte av lærere som bryr seg

Gløden for skolen synker med alderen om ikke læreren gir følelsesmessig støtte til den enkelte elev, viser en ny studie av hvordan læreren påvirker engasjementet hos elevene.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Læreren viktig for hvilke mål elevene setter seg på skolen

Hvordan læreren ser på læring er viktig for elevenes målorientering på skolen. Det viser forskning gjort ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Øyne i nakken og ett på hver finger – om å «se» elever og «lytte» med kroppen

Å «se» elever innebærer mer enn å se. Kanskje handler det om noe sanselig og kroppslig som kan trenes og som er nært knyttet til læreren som person?

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

God gruppeledelse = trygt læringsmiljø

Som spesialpedagog i barnehage gjennom flere år har jeg erfart at det er av stor betydning med god kvalitet på gruppeledelse.

Publisert: 17.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Gode råd om å øke elevenes engasjement

Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint?

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Utfordrende å være lærer i klasser med disiplinproblem

Det er utfordrende å være lærer når klassen er preget av store disiplinproblemer og elevene ignorerer instruksjoner. Men det finnes tiltak som kan endre kaotiske klasserom til gode læringsmiljø.

Publisert: 29.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Norske lærarar er gode på utvikling av positive læringsmiljø

Forsking: Lærarar i Noreg er generelt dyktige til å utvikle positive læringsmiljø og organisere undervisninga i klasserommet. Men det kan vere tenleg å rette meir merksemd mot å vidareutvikle støtta lærarar gjev til fagleg læring.

Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Klasseledelse og den viktige relasjonen mellom lærer og elev

Pål Roland presenterer noen foreløpige resultater fra CIESL-prosjektet.

Publisert: 17.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lærerens sensitivitet

Sensitivitet betyr følsomhet, evne til å fange opp signaler og å respondere på dem. Positiv lærersensitivitet er lærerens følsomhet for og evne til å respondere på enkeltelevenes og klassens behov.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lærar-elev-dialogen og elevane si læring

CIESL-prosjektet ser mellom anna på korleis læraren støttar elevane sine læringsprosessar og legg til rette for utvidande dialogar.

Publisert: 30.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Snuoperasjon for tøffe klasser

Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Klasserommet minutt for minutt

Læraren kan orkestrere det som skjer sosialt i klasserommet. Kva rolle dette spelar i undervisning og korleis ein kan optimalisere undervisning ved å manipulere, orkestrere og koreografere kva type interaksjon elevar får oppleve i klasserommet, det er det vi studerer.

Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo