Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (12)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (13)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Atferd (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (13)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Skjervold (1)
  • Anna Aase Ugland (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Bjarte Sanne (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Endre Kanestrøm (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjærsti Vekseth Sakshaug (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Marianne Akselsdatter (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Nina Grini (1)
  • Pål Asp (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Shilpu Sharma (1)
  • Svein Sigurd Bøe (1)
Fagartikkel

Lærere som mobber elever

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever.

Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv

Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

«Det er nå godt at hun bryr seg» - Elever med AD/HD og deres opplevelse av relasjon til kontaktlærer

Denne artikkelen bygger på en intervjustudie av tre elever med AD/HD om hvordan de opplever skolehverdagen og relasjonen til kontaktlæreren sin.

Publisert: 20.04.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel

Egge-modellen

I denne artikkelen beskrives en ny arbeidsmodell for grunnskolen utviklet gjennom en aksjonsforskningsstudie i et samarbeid mellom Egge barneskole i Steinkjer kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Gjennom sosial interaksjonisme med felles dialog uten bruk av lekser eller lærebøker i tradisjonell forstand, har prosjektet klart å heve motivasjon, lærelyst og resultater blant elevene.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagartikkel

Er det ART dei treng? – tiltak i skulen for å hjelpe elevar med utfordrande åtferd

Forfattaren av denne artikkelen er barnevernpedagog og har jobba mange år med ulike tiltak overfor elevar med utfordrande åtferd. Her deler ho erfaringar med bruk av ulike metodar og verktøy, blant anna metoden Aggression Replacement Traning (ART). Artikkelfortattaren er spesielt opptatt av det arbeidet som må gjerast for å endre årsakene til at eleven viser ufordrande åtferd, før ein eventuelt forsøker å trene eleven til å fungere annleis.

Publisert: 28.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Språkets makt

Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk.

Publisert: 10.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2014
Fagartikkel

Sosial læring: Funksjonshemma unge eller funksjonshemmande skular?

Kva vi blir til som menneske er i stor grad avhengig av kva arenaer vi har tilgang til og kva samhandling vi får høve til å gjere. Ein tradisjonstung tanke er at dette på avgjerande vis er avhengig av kva føresetnader den enkelte unge har. I våre forskingsprosjekt om særvilkårselevar og sårbare unge i vidaregåande skule har vi erfart at dette spørsmålet har eit samansett svar med viktige forklaringsfaktorar også frå skulen som organisasjon.*

Publisert: 06.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2013
Fagartikkel

Ambulerende team – lokale kompetansesenter for inkludering

Segregerte tilbud for elever med særskilte behov øker. Et tiltak for å forsøke å motvirke denne tendensen er ambulerende team. Denne artikkelen tar for seg forskning og kartlegging knyttet til utviklingen på dette området og en kartlegging av forekomsten av ambulerende team. Artikkelforfatterne påpeker at det er et stort behov for å nyansere debatten omkring tiltak som settes inn i arbeidet med elever som viser problematferd og/eller lav skolemotivasjon.

Publisert: 01.07.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2013
Fagartikkel

Matematikkvansker – utfordringer og tiltak

Tidlig kartlegging og de gode tiltakene, med den gode læreren, er avgjørende faktorer for å fremme og høyne kompetansen i matematikk hos elevene.

Publisert: 13.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagartikkel

Krise- og traumehåndtering i skolen

Kriser og traumer påvirker elever og deres forutsetninger for å lære på skolen. Denne artikkelen handler om hvordan skolen kan omskape kriser og traumer til pedagogiske muligheter der både elever og pedagoger kan oppleve mestring.

Publisert: 30.05.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagartikkel

Pedagogiske tiltak for barn med ADHD

Barn med ADHD har en svikt med hensyn til å kunne «sortere» stimuli utenfra og impulser innenfra. Støtten fra omgivelsene er grunnleggende viktig. Det at lærer tar dette på alvor kan gjøre stor forskjell i livet til et barn.

Publisert: 02.11.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Fagartikkel

Hva om skolen var en "godisfabrikk"? - Opplæring i og bruk av digitale fortellinger

Denne artikkelen oppsummerer et pilotprosjekt gjennomført i grunnskolen på niende klassetrinn. Hensikten med undersøkelsen var å få vite mer om elevers erfaringer med opplæring i og bruk av digitale fortellinger.

Publisert: 06.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 9/2012
Fagartikkel

Kvalitet på lærer-elev-relasjonen i norsk grunnskole

Denne artikkelen bygger på en studie der det er undersøkt i hvilken grad elevers kjønn, alder, skolefungering og psykisk helse, samt lærers kjønn, er assosiert med kvalitet på relasjonen mellom lærer og elev. Undersøkelsen er gjennomført i et representativt nasjonalt utvalg av 825 barn i 1.–7. klasse.

Publisert: 15.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo