Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Kronikk (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (11)
  • Læremidler (11)
  • Digitalisering (4)
  • Skriving (4)
  • Læreplaner (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Matematikk (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Literacy Research (2)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • NorDiNa (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Dag Freddy Røed (2)
  • Ruth Seierstad Stokke (2)
  • Tonje Hilde Giæver (2)
  • Anita Valenta (1)
  • Anne Selvik Ask (1)
  • Bente Rigmor Walgermo (1)
  • Camilla Sandvik (1)
  • Charlotte Aksland (1)
  • Eli Kristin Aadland (1)
  • Elin Strømman (1)
  • Merete Hagen Helland (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Ole Enge (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Regine Nagelhus (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagartikkel

Skriveopplæring med STL+. Læreres holdninger er avgjørende når metoden brukes

Flere lærere i Norge bruker STL+ som en metode i den tidlige skriveopplæringen. Men selv om metoden er den samme, gjør lærerne ulike didaktiske valg basert på hva de mener er viktig å legge vekt på i begynneropplæring. Dette kan ha betydning for hvordan elevene utvikler seg som skrivere.

Publisert: 28.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagfellevurdert

Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)

Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres?

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagfellevurdert

Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.–4. trinn

En løsning for å utjevne sosiale forskjeller og bedre folkehelsen i befolkningen er å satse på utdanning til barn tidlig i livsløpet. Trass i dette er mat og helse faget med færrest timer av de obligatoriske fagene i skolen, og faget med lavest formell fagkompetanse hos de som underviser.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen

Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen.

Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert

Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag

I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om.

Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Kronikk

Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole

Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole

Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter

KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert

Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom

Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo