Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (6)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Læremidler (6)
  • Skoleutvikling (2)
  • Vurdering (2)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Utdanningsforbundet (2)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (2)
  • Vigdis Alver (2)
  • Magnus Heie (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen?

Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene?

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til teknogigantene?

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.

Publisert: 26.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er læreboka død?

Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Kan gaming og spill brukes for å bygge relasjoner i skolen?

Hvordan kan dataspill og gaming også brukes av skole og lærere for å bygge relasjoner med elevene og bidra til vennskap i klasserommet?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Digital teknologi i skolen

Gir digital teknologi i skolen mer effektiv læring? Hva er de gode modellene for digital læring i skolen? Og hvordan fungerer spill i undervisningen?

Publisert: 04.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo