Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Pedagogiske program (4)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Bjørke (1)
  • Elisabeth McGuire (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Mona Winsnes (1)
  • Odd Gaare (1)
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’

Denne artikkelen undersøker hvordan en gruppe norske lærere opplever å jobbe på en «tenkeskole» ('thinking school') (dvs. en skole som samarbeider med det britiske konsulentselskapet Thinking Matters).

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 1/2022
Fagartikkel

Globaliseringen av skolen

Den norske skolen hadde et nasjonalt fellesskapsformål og primært en samfunnsbyggende funksjon frem til Norges tilslutning til EU gjennom EØS-avtalen. Etter århundreskiftet ble skolen tilpasset samfunnsutviklingen, og endret karakter til å være et sted for individuell selvutvikling og kulturell relativisme.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo