Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Fagfellevurdert (6)
  • Artikkel (3)
  • Podcast (3)

Artikkeltema

  • Kollegaveiledning (18)
  • Lærerutdanning (18)
  • Ny som lærer (8)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Barnehage (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Ledelse (2)
  • Organisering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Uniped (3)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Første steg (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Audhild Norendal (1)
  • Bjørnar Leknes (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Eva Sunde (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Irina Engeness (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Marianne Leikvoll Eide (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • May Britt Revheim Brekke (1)
  • Merete Føinum (1)
  • Petter Bjellås (1)
  • Rachel Jakhelln (1)
  • Torbjørn Lund (1)
  • Torunn Klemp (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar

Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag.

Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert

«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.»

Videorespons er tilbakemeldinger gitt i form av videoopptak. Undersøkelse blant studenter i grunnskolelærerutdanningen viser at de opplever slik respons mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og at sammen med skjermopptak av visning av studenttekster var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. Dessuten opplevdes slik respons mer motiverende.

Publisert: 24.11.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Podcast

Rettleiing av lærarar. A little less conversation, a little more action, please!

─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst?

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren

Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har.

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections

Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Nye metoder for veiledning av lærerstudenter kan gjøre overgangen til klasserommet enklere

Hva foregår i lærerstudentenes praksis? Og hva er egentlig god veiledning?

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Profesjonell identitet som praksislærer - skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner

En studie har sett på hvordan praksislærernes profesjonelle identitet påvirkes blant annet gjennom skolen som kollektiv praksisarena og samarbeidet med universitetet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagfellevurdert

Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring

Denne artikkelen ser på hvordan arbeid med praksisfortellingen kan danne utgangspunkt for refleksjon og transformasjon hos lærerstudenter.

Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 3/2019
Artikkel

Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning

– Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve.

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen

Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere.

Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagartikkel

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert

Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres?

Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Artikkel

Fra fortellinger om klasserommet til forskende fellesskap

Samarbeidet med universitetsskolene om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker muligheter til å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis velkommen. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.

Publisert: 04.07.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Skoleledere om nye læreres behov for veiledning

Skolelederes beslutninger har betydning for nye læreres inngang i yrkeslivet. En undersøkelse blant skoleledere viser at innholdet i veilederrollen hovedsakelig oppfattes å være av informativ art, og at veilederne velges blant erfarne lærere eller lærere med lederansvar. Utdanning i veiledning etterspørres sjelden, og veiledning betraktes heller ikke som en profesjonell aktivitet.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagartikkel

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Fagartikkel

Førskolelæreres profesjonsspråk

Studie om hvordan nyutdannede førskolelærere selv opplevde sin kompetanse og sin videre profesjonskvalifisering i møte med ulike krav, utfordringer og muligheter i det pedagogiske arbeid med barnegruppene.

Publisert: 01.03.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo