Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Omtale (3)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (19)
  • Matematikk (19)
  • Høgskole og universitet (7)
  • Forskning og metode (4)
  • Digitalisering (3)
  • Læreplaner (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Lekser (1)
  • Naturfag (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Uniped (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NOKUT (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)

Artikkelforfatter

  • Janne Fauskanger (3)
  • Kari Aamli (3)
  • Reidar Mosvold (2)
  • Anita Valenta (1)
  • Arne Martin Larsen (1)
  • Beate Horg (1)
  • Jarle Bakke (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marit Kulild (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Odd Harald Valdermo (1)
  • Ole Enge (1)
  • Peer Andersen (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
  • Raymond Bjuland (1)
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning

ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Positiv karaktertrend i nasjonale deleksamener i matematikk

Resultatene fra to nasjonale deleksamener i matematikk for lærerstudenter viser at snittkarakterene blir stadig bedre. Andelen som ikke får bestått er stabilt sammenliknet med fjoråret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Ny forskerskole i matematikk til UiA

UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Matematikk-lærer-lærerne på skolebenken

Hvordan skal barn og unge i Norge gjøre det enda bedre i matematikk? Svaret kan ligge hos lærerutdannerne.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

«Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga

I denne artikkelen presenterer forfattaren ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap om og bruk av eit kartleggingsverktøy til registrering av elevane sine reknestrategiar. Designet er utarbeida i samhandling med to kull andreårsstudentar i grunnskulelærarutdanninga, 1.–7. trinn.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra Uniped (Vol. 43) 2/2020
Fagfellevurdert

Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag

Norsk lærerutdanning har i lang tid blitt kritisert for et spenningsforhold mellom teori og praksis. En utfordring blir å utvikle en grunnskolelærerutdanning som i større grad forbereder studentene på det arbeidet de skal gjøre i klasserommet.

Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 4/2018
Omtale

Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere

Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut.

Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Video i matematikkundervisning

Bruk av video i matematikkundervisningen er blitt langt enklere enn det var for bare få år siden. Har du ikke prøvd det selv, så er det verd et forsøk. Her beskrives noen viktige prinsipper og metoder for produksjon av gode matematikkvideoer.

Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Matematikk – vår tids latin

Mange elever har lite nytte eller utbytte av matematikkundervisningen i videregående skole, blant annet fordi de har utviklet matematikkangst. Derfor bør man både utrede hvordan matematikk kan gjøres valgfritt for en del av elevene, og vurdere om krav til matematikk for opptak til studier er relevante.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning

Matematikklærere fremhever elevrespons som den mest avgjørende faktoren for undervisning av høy kvalitet i denne studien. Når diskusjonen omhandler lærerne, fremheves egenskaper ved lærere mer enn fagkunnskap i matematikk som en avgjørende faktor for undervisning av høy kvalitet.

Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Artikkel

Hva må en matematikklærer kunne?

Hva gjør en matematikklærer god? Og hva bør lærere kunne når de skal undervise i matematikk?

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel

Profesjonskunnskap for matematikklærerutdannere

Det fins ingen egen utdanning for dem som skal undervise kommende matematikklærere. Matematikklærerutdannere må derfor utvikle sin kunnskap gradvis over tid. Lærerutdanningene bør finne systematiske måter for å tilrettelegge utvikling av lærerutdanneres kompetanse, og dermed bidra til kvaliteten i lærerutdanningen.

Publisert: 29.11.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagfellevurdert

Fra "de" til "vi" - fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk

- Hvilke endringer av fokus finner vi i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk?

Publisert: 12.02.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo