Artikkel Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen? Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kjenslene og kroppen sin. Kva føresetnader har barn for å vere seg sjølv innafor denne forståinga? Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring. Publisert: 03.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Om ikke læreren kjenner dyr og planter, hvem skal da fortelle barnehagebarna om naturen? Kjenner du de norske artene albusnegl, fossekall og hestehov? Det gjorde ikke studentene på barnehagelærer-studiet. Publisert: 29.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Mat på timeplanen Grunnskolelærarstudentane som har valfaget Mat og helse vitja den økologiske garden på Ullandhaug tidlegare i haust. Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Lærerstudenter bør lære mer om bruk av teknologi For å sikre at nye grunnskolelærere har god nok digital kompetanse, må de som underviser dem ta i bruk digitale hjelpemidler i sin egen undervisning. Det mener Elen Johanna Instefjord som disputerte om digital kompetanse i lærerutdanningene 25. mai 2018. Publisert: 10.07.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags behov det er i skolen. Det skal Digitalt didaktisk verksted (DDV), som har hatt åpningsmarkering i dag, gjøre noe med. Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel App skal hjelpe lærerstudenter å oppdage seksuelle overgrep Som lærer kan det dukke opp situasjoner der det finnes få, eller ingen fasitsvar på hvordan man løser. For hvordan angriper man vanskelige temaer som seksuelle overgrep? Det skal en app utviklet ved UiS hjelpe framtidige lærere med. Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hva må en matematikklærer kunne? Hva gjør en matematikklærer god? Og hva bør lærere kunne når de skal undervise i matematikk? Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger