Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (30)

Artikkeltema

  • Ledelse (30)
  • Forskning og metode (8)
  • Organisering (8)
  • Skoleutvikling (7)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Arbeidsvilkår (3)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (3)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Læreplaner (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (7)
  • NTNU (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Universitetet i Agder (3)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Utdanningsdirektoratet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NOVA (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Nina Skajaa Fredheim (2)
  • Eli Kristine Korsmo (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Knut Roald (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Nina Beate Jensen (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
  • Øystein Andresen (1)
Artikkel

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen

Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing.

Publisert: 19.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan beholde læreren i jobben?

Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, blir også ofte værende der de er.

Publisert: 18.08.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Ledere i skolen fungerer som entreprenører for å få innført nye læreplaner

Norske skoleledere må håndtere både uklare og sprikende forventninger knyttet til innføringen av nytt læreplanverk, og er kreative i rollen. Men forskere er usikre på konsekvensene.

Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere?

En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle læringsprosesser blant lærere.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand»

Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsker på lederskap i skoler og barnehager

En ny studie viser at over en tredjedel av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Slik blir du en god leder i det offentlige

Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Derfor er implementeringsteori viktig i utdanningsforskning

Endringsarbeid i barnehage og skole er ofte krevende. Implementeringsteori kan være en nyttig ressurs for å lykkes i disse komplekse prosessene.

Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal

Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig.

Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler

Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse.

Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Krevende styrerhverdag i barnehagen

Styrere i barnehagen har lite handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skjemavelde undergrev læraren

Tidsskriftet Sakprosa presenterer seks studiar frå UiA-forskarar. Der kjem det fram at tekstar som vurderer fagutviklinga til barn i barnehage og skule ikkje berre er pedagogiske utviklingsverktøy. Dei er også del av ein ustrakt måle- og vurderingskultur som er oppteken av å telje, vege og måle.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

– Lærere bruker ikke resultatene fra nasjonale prøver

Det brukes store ressurser hvert år på å gjennomføre nasjonale prøver, men vi vet veldig lite om hvordan skoler egentlig bruker resultater på nasjonale prøver for å forbedre elevenes læring.

Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt?

Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv?

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle

Det er utfordrende å være pedagogisk leder i en barnehage. Du skal lede voksne og barn, og du skal ha ansvar for det praktiske og det pedagogiske arbeidet.

Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel

Felles ansvar for profesjonsutvikling

Korleis kan god samhandling mellom politikk, administrasjon og profesjon bidra til profesjonsutvikling ovanfrå og innanfrå?

Publisert: 01.06.2017
Artikkel

– Alle kan jobbe kreativt

Det er en myte at det å være kreativ er det samme som å være kunstnerisk eller bare «tenke utenfor boksen». Så hvordan kan ledere bruke sin og de ansattes kreativitet i barnehage og skole?

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Rektors ledergruppe gir merverdi

I ledergruppen opplever deltakerne kompetansemestring, risikofri sone og fokus på forbedring.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Erfaringsbasert ledelse: Om å finne gull bak gråstenk

Behovet for teori er ofte overdrevet innenfor ledelse. Lederen vet som regel hva som bør gjøres, men nøler og søker stadig mer kunnskap i stedet for å handle. Praksisgrupper for ledere kan bidra både til å frigjøre kunnskap og sørge for at denne blir omsatt til praktiske handlinger.

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

- Skolesystemet gir A- og B-skoler

Markedsrettingen i Oslo-skolen forsterker sosiale og etniske forskjeller, ifølge fersk doktorgradsavhandling.

Publisert: 10.12.2016 Hentet fra NTNU
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo