Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (27)

Artikkeltema

  • Barnehage (27)
  • Lek (27)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Forskning og metode (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)
  • Vetuva (6)
  • Første steg (5)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (5)
  • Kari Aamli (3)
  • Bård Amundsen (2)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Siw Ellen Jacobsen (2)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kristin Horn Talgø (1)
  • Leiv Gunnar Lie (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Silje Marie Hatlestad (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Tora Myklebust Optun (1)
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet

Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen.

Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna

Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren

Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan personalet stimulere leiken

Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik.

Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek

Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet

En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel

Skapar større rom for leik i barnehagen

Kan meir bevegelse, leik og utforsking gi oss ein betre barnehage? Det banebrytande forskingsprosjektet MoveEarly vil teste ut dette. No er prosjektet tildelt 25 millionar frå Norges forskingsråd.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning

Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra.

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

– Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør

Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Jenter og gutar bevegar seg ulikt i barnehagen

Mens gutane er intense og utfordrande i bevegelsane sine, er jentene rolegare og meir verbale. Det bør ikkje dei vaksne stå stille og sjå på, meiner forskar.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Voksne bør involvere seg mer i barnas lek

Hvor aktivt bør voksne involvere seg i lek og andre situasjoner? Barnehageforsker har gode råd.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Leik eller læring i barnehagen, eller ja takk begge deler?

Då FILIORUM inviterte til debatt under Arendalsveka var eit sentralt spørsmål: Kva skal vektleggas i barnehagen, leik eller læring, og kvifor?

Publisert: 18.08.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Mer læring og mindre skole i barnehagen

Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek.

Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mener småbarn har godt av litt lekeslåssing

Klatring, jaging og krasjing. Det er lek som er bra for barna, selv om det kan ende med gråt, mener forsker.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fysisk lek smitter

Personalet i barnehagen er forbilder. Hvis de viser glede over fysisk lek, smitter det over på barnas bevegelser.

Publisert: 05.09.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet Vetuva 2017
Artikkel

Noen barn trenger hjelp til å leke

Det er viktig at voksne gjør noe for å utvikle barns evne til å leke. Forskeren peker på tre årsaker.

Publisert: 07.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel

Tre ting verdt å ta vare på

Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel

Den viktige sammenhengen mellom språk og lek

Det er en sammenheng mellom språk og sosial fungering hos norske barn helt nede i to-tre-årsalderen, viser Elisabeth Brekke Stangelands Ph.d.-arbeid. Dette er viktig kunnskap for alle som jobber i barnehagen, slik at vi kan fange opp de barna som strever, mener hun.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

- Trenger gode lekere

Barnehagen trenger gode lekere, og vi må ikke være så redde for å delta i leken, mener høyskolelektor Kristin Danielsen Wolf.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo