Artikkel Å leke på et nytt språk Barn som ennå ikke har lært majoritetsspråket, kan ha effektive strategier for å komme inn i lek. Men det finnes også ting barnehagepersonalet kan gjøre for å hjelpe til. Publisert: 04.03.2025 Hentet fra Vetuva
Artikkel Slik kan personalet stimulere leiken Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik. Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Noen barn trenger hjelp til å leke Det er viktig at voksne gjør noe for å utvikle barns evne til å leke. Forskeren peker på tre årsaker. Publisert: 07.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel Lek og læring er like viktig Det er viktig at vi bruker begrepet undervisning i barnehagen, selv om det smerter mange barnehagelærere i Sverige, mener forsker Pia Williams. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Både kropp og sinn er med når barn lærer Barns forhold til naturvitskap er nært knytt til kroppen. Barnehagelærarar må derfor vere både fysisk og kjenslebundne til stades når dei jobbar med vitskapleg utforsking i barnehagen. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Ta vare på tvilen! Usikkerhet og tvil er nødvendige vilkår for at de ansatte i barnehagen skal kunne ta beslutninger og gjøre etiske vurderinger, mener barnehageforsker. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016