Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (8)
  • Kognitive vansker (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Paideia (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Eli Fjeldseth Røys (1)
  • Emmy Elizabeth Langøy (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Helge Holgersen (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Magne Skibsted Jensen (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Peder Haug (1)
  • Rune Andreassen (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagfellevurdert

Studiestrategier hos første års bachelorstudenter med dysleksi

Studenter med dysleksi er en heterogen gruppe som varierer med hensyn til strategibruk. Studentene støtter seg ofte til et fåtall strategier som de opplever å ha godt utbytte av. Disse strategiene er lydbok, notater i form av tegninger og tankekart og det å konferere med medstudenter (nøkkelstrategier).

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 04/2017
Fagfellevurdert

Glem ikke morfemet i leseopplæringen

– det spiller en viktig rolle for leseforståelsen.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 19) 3/2016
Fagfellevurdert

Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av egen faglige kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt

Nyutdannede lærere opplever at de mangler kunnskap og kompetanse både i leseopplæring og om lesevansker. Det fører til at kartleggingsmateriell ikke brukes som utgangspunkt for tilrettelegging av arbeidsmåter i leseopplæring.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Arv, miljø og dysleksi - Metoder, hovedfunn og implikasjoner for praksis

Artikkelen tar for seg hvilke metoder som brukes for å studere forholdet mellom arv og miljø og dysleksi og avkoding, hovedfunn fra slike studier og eventuelle praktiske implikasjoner fra disse funnene.

Publisert: 08.03.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo