Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (3)
  • Podcast (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (9)
  • Utviklingsforstyrrelser (9)
  • Kognitive vansker (2)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Språkvansker (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (3)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NTNU (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (3)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Helene Fulland (1)
  • Jan Erik Klinkenberg (1)
  • Katarina S. Hundal (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Podcast

Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger

Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende

De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt.

Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Dysleksi og andrespråkslæring

Dysleksi eller bare normal andrespråksutvikling?

Publisert: 09.10.2020 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Podcast

Elever med dysleksi, og deres møte med skolen

Mange barn i det norske skolesystemet har dysleksi, mellom 7 og 10 prosent. Men hvordan fanges denne elevgruppen opp, og hva krever det av skolen?

Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer

Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet.

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg

Nye metoder for å bedre forstå, diagnostisere og predikere dysleksi

Det er flere grunner til at dysleksi er vanskelig å diagnostisere. En ny artikkel av Richard Wagner og kolleger (1) University gir imidlertid interessant perspektiver på hvordan vi med nye metoder kanskje kan gjøre det både enklere og sikrere.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Spesifikke vansker med leseforståelse: Når ordene ikke gir mening

Noen barn har vansker med å forstå meningen med det de leser, selv om de har god ordavkoding og leseflyt. Dette er et problem som er relativt nyoppdaget, og har derfor fått lite oppmerksomhet i skolen.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Blogg

Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen?

Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig?

Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo